What's new

TF-X Turkish Fighter & Trainer Aircraft Projects

.
Kale & Rolls-Royce partnership for TF-X engine
%51 Kale
%49 Rolls-Royce

Seramikten savunma sektörüne kadar farklı alanlarda faaliyet gösteren Kale Grup ile İngiliz otomotiv devi Rolls-Royce uçak motoru üretmek için ortak oldu.

Yüzde 51 Kale Grubu ve yüzde 49 Rolls-Royce ortaklığıyla bir şirket kuracak olan iki grup, başta Türkiye'nin milli savaş uçağı TF-X olmak üzere sivil ve askeri alanda ihtiyaç duyulan uçak motorlarını geliştirecek. Hedef, Türkiye'nin dünyada az sayıdaki uçak motoru üreticilerinden biri olması.

İki grup arasında imzalanan ortaklığın, Türkiye'nin havacılık ve savunma sanayinde bir dönüm noktası olacağını söyleyen Kale Grubu Başkan Yardımcısı Osman Okyay, "Enerjimizi, dünyanın en büyük uçak motoru üreticilerinden biri Rolls-Royce ile birleştirmekten büyük memnuniyet duyuyoruz" dedi.

Okyay, "Hedefimiz 2023'te TF-X uçağımızı uçurabilmek. En geç 2030'da seri üretime başlanmasını hedefliyoruz. AR-GE merkezi kuracağız, arkasından üretim tesisine ihtiyaç var" diye konuştu.

Kale Grubu'nun savunma sanayi payının yüzde 30 olduğunu hatırlatan Okyay, bu oranı yüzde 50'ye çıkartmayı amaçladıklarını söyledi. Okyay, bugüne kadar savunma sanayisine yaptıkları yatırımın 200 milyon dolar olduğunu da sözlerine ekledi.

Rolls-Royce Savunma ve Havacılık Grubu Başkanı Chris Cholerton da söz konusu anlaşmayla Türkiye'nin havacılık ve savunmada global bir oyuncu hâline geleceğini belirterek, "Türkiye'de gaz tribünü geliştirme yeteneğimizi artırmış olacağız. İlk etapta TF-X savaş uçağı programında birlikte çalışacağız. İhracat pazarları için çok cazip bir ürünü birlikte geliştirebiliriz" dedi.

Cholerton, Birleşik Krallık'ın bu projeye şimdiye kadar görülmemiş şekilde destek sağladığının da altını çizdi.

1987'de Stinger füze konsorsiyumunun bir parçası olarak savunma ve havacılık sanayiine adım atan Kale Grup, Türkiye'nin milli uçak motoru üretme hedefinin temel taşlarından Turbojet motor geliştirme projesinin de yüklenicisi.

qbXAA3.jpg


http://www.businessht.com.tr/ekonomi/haber/1487376-kale-grup-ingiliz-deviyle-ortak-oluyor
 
Last edited:
. . . .
Rolls Royce / Chris Cholerton:
We will design an engine with Kale Group from scratch for the TF-X and all intellectual property rights will remain in Turkey.

Turkey’s Kale, Rolls-Royce to launch joint venture to produce jet engines

Kale Group, one of Turkey's leading defense contractors, will a launch a joint venture with the British automotive and aviation giant Rolls-Royce to develop and manufacture jet engines.

Kale Group aims to develop jet engines for civilian and military use, especially for the Turkey's domestically-built fighter jet project TF-X.

Rolls-Royce previously declared its interest in the TF-X project, and the company CEO Warren East visited Turkey in October 2016 to meet with President Recep Tayyip Erdoğan and Prime Minister Binali Yıldırım for the company's possible role in the project.

A press conference was held Monday to acknowledge the nature of the partnership. The joint venture will be established by Kale and Rolls-Royce with 51 percent and 49 percent shares, respectively.

Rolls-Royce Defense Aviation Unit President Chris Cholerton said that the joint venture will design an engine for TF-X from scratch and its intellectual property rights will remain in Turkey.

Kale Group Vice President Osman Okyay stated that as the first TF-X is expected to fly by 2023, it is their target for the engine to go into use, whereas they expect that they would launch serial production by 2030.

The TF-X project is deemed to be of crucial importance in replacing the ageing F-16 fighter jets, which form the backbone of Turkish Air Force. The first batch of the jets are expected to be delivered by 2023, the centennial of the Turkish Republic.

Kale is already in a partnership with U.S. aerospace giant Pratt & Whitney and the joint venture produces F-135 engine parts of F-35 fighter jets.

Group company Kale Aviation also supplies structural parts and sub-assembly services to civilian and military aviation giants including Boeing, Airbus, Spirit, Northrop Grumman and Lockheed Martin.

https://www.dailysabah.com/defense/...o-launch-joint-venture-to-produce-jet-engines

Rolls-Royce, Turkey's Kale Group to set up aircraft engine JV

Turkey's Kale Group will set up a joint venture company with UK-based engineering firm Rolls-Royce to develop aircraft engines, including for Turkey's planned TF-X fighter jet, the company said on Monday.

Kale will hold 51 percent stake in the joint venture, while Rolls-Royce will have the rest, the statement said.

Kale said it aimed to develop both civilian and military aircraft engines, including for the TF-X, being developed by Turkish Aerospace Industries (TAI), one of several major defence projects which Ankara has launched.

In January, Britain and Turkey signed a defence deal worth more than 100 million pounds to develop Turkish fighter jets during a visit to Ankara by Prime Minister Theresa May.

The deal involves BAE Systems and TAI working together on the TF-X, which will be the first Turkish-made fighter jet and will replace the F-16 fighter fleet starting from the 2020s.

Kale Group is a provider of structural components, assemblies and kits to the aerospace industry, according to its web site

http://uk.reuters.com/article/uk-turkey-kale-rollsroyce-idUKKBN1840MV
 
Last edited:
.
. .
Temel Kotil: "We are starting to work with the British after IDEF"

TUSAŞ Genel Müdürü Kotil: Milli Muharip Uçak Projesinde IDEF sonrası çalışmaya başlıyoruz


TUSAŞ Genel Müdürü Kotil AA Finans Masası'nda, Milli Muharip Uçak Projesi hakkında, "İngilizlerle çalışmaya (IDEF) fuar sonrası başlıyoruz." dedi.


thumbs_b_c_e50183d9b75199b6cec83075896560b5.jpg



Türk Havacılık ve Uzay Sanayii AŞ (TUSAŞ/TAI) Genel Müdürü Temel Kotil, Milli Muharip Uçak Projesi için İngilizlerle Uluslararası Savunma Sanayi Fuarı (IDEF) sonrasında çalışmaya başlayacaklarını bildirdi.

Temel Kotil, Anadolu Ajansı'nın (AA) 100. Yıl Vizyonu çerçevesinde geliştirdiği AA Finans Haberleri Terminali'nden canlı yayınlanan Finans Masası'na konuk oldu.

Kotil, yarın başlayacak IDEF'e ilişkin soru üzerine, fuarı bu yıl Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın onurlandıracağını, delegasyon olarak yurt dışından yüksek bir katılımın olacağını, milli savunma bakanları, genelkurmay başkanları, kendilerinin görüşme yapacakları şirket genel müdürlerinin de bulunacağını bildirdi.

Malezya'nın TUSAŞ'a denk gelen şirketinin genel müdürü, Pakistan'ın, Orta Doğu ve Uzak Doğu'nun genel müdürlerinin geleceğini anlatan Kotil, şunları söyledi:

"Bunlarla birebir görüşmelerimiz olacak. Airbus Savunma, Boing Savunma, Lockheed Martin... Hepsi burada oluyorlar. Dolayısıyla dünya yarından başlamak üzere İstanbul'da savunma sanayi konusunda bir araya geliyor. TAI olarak özgün ürünlerimiz var. Onları sergileyeceğiz. En çok merak ettiğiniz büyük ihtimalle helikopterimizdir. T-625 dediğimiz helikopterimiz ilk kez görücüye çıkıyor. Bu proje gelişme aşamasında olan bir projemiz. İlk uçuş 2018 Eylül diyorduk ama Allah'ın izniyle eylülden önce yaparız. Bu fuarda HÜRKUŞ-C'mizi, hafif saldırı uçağını da görmüş olacağız. ATAK helikopterini de orada göreceğiz. ANKA'mızı en güzel şekilde bu yıl getiriyoruz. ANKA'mızda uydu haberleşme sistemi var. Hava kapalı olsa bile yeri görebilen radar sistemiyle ANKA'mız var. Aynı ANKA'mızda gece gündüz görüş sistemi ve hedefi işaretleme sistemi bulunuyor. ANKA'mızı bir daha görücüye çıkarıyoruz."

"İkili anlaşmalar imzalayacağız"
Temel Kotil, TUSAŞ'a tekabül eden şirketlerle ikili anlaşmalar imzalayacaklarını belirterek, IDEF süresince şirketleri, İstanbul ve Türkiye adına heyecanlı günler geçireceklerini söyledi.

TUSAŞ'ın 2023 yılı ciro hedefine yönelik soru üzerine Kotil, "Şirketin kendi gelirlerinde 2017'de 2016'ya göre yüzde 67 büyüyoruz. Bu yıl Allah'ın izniyle 1,6 milyar dolar ciro hedefliyoruz. İlk yıllar böyle çok koşuyoruz ki daha sonra belki nefesimiz kesilir. Yüzde 25 çok iddialı bir büyüme tabii ki." ifadelerini kullandı.

"Karadeniz'de çılgın sulara çıkıp balık avlamak gibi..."
Kotil, 5 biber fidanı dikildiğinde 25 biber, 50 biber fidanı dikildiğinde 10 katı ürün elde edileceğini belirterek, şunları kaydetti:

"Organik büyüme ile buraya ulaşmayacağız. TAI'nin bugünkü tesislerini 10 kat büyütmeyeceğiz. Almanya'daki şirketimizin yöneticisini de atadık, iyi gidiyor. Hem yurt dışında hem de yurt içinde inorganik büyümeleri göreceksiniz. Şirketi alınca içini toplamak da gerekiyor. 'Ya nasip' deyip Karadeniz'de çılgın sulara çıkıp balık avlamak gibi bir olay bu... Bütün geliri gideri yönetmek gerekiyor. Ticaret hiç şaka kaldırmıyor. "

TAI'den beklenenlerin 10 milyar doların üzerindeki büyük şirketi gerektirdiğini ifade eden Kotil, Milli Muharip Uçağı için 5 bin 500 kişi ile çalıştıklarını, 2 bininin mühendis olduğunu bildirdi.

Projenin Türkiye'nin önünü açacağını belirten Kotil, "Bir proje tamamlanınca boşa çıkan mühendisler iş arar. Dünyada böyle 200'e yakın mühendis var. Bunların peşindeyim, inşallah onları Türkiye'ye getireceğiz. Bu proje ile Türkiye 14 alt sektörde dünya klasının üzerine çıkacak. En son teknoloji bizde olacak." diye konuştu.

"Nakitle ilgili bir problemimiz yok"
TUSAŞ/TAI Genel Müdürü Kotil, Milli Muharip Uçak Projesi'nin geldiği noktaya ilişkin soru üzerine, projenin Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın isteğiyle başladığını hatırlatarak, şöyle devam etti:

"Aşağı yukarı 5'inci yılındayız. Tasarımları yapıldı, detay vermeye devam ediyoruz. Nasibi şöyle anlatayım. Amerikalılar F-35'i tamamladılar. Tamamlanınca proje bitmiş oluyor. Şu an proje arayan birçok kişi var. Avrupalılar Eurofighter'ı F-16'dan daha sonra yaptı. Eurofighter çok eski bir uçak değil ama 2030-2050'lerin uçakları değil. Dolayısıyla Eurofighter'lar devrede olduğu için belki Almanlar, Fransızlar, İngilizler yeni proje başlatamıyorlar. Türkiye bu projeyi yörede ilk başlatan ülkelerden biri. Benzer bir proje şu anda Kore'de var. Japonlar düşünüyorlar. Bu başlamanın önemi şöyle; proje kendini gösterdikçe sanıyorum ki bize katılımlar olacak. Hangi safhadayız? İngilizlerle çalışmaya fuar sonrası başlıyoruz. Fuarda onlarla imzamız var. 4 yıllık bütün mimarlık tasarımlarının bittiği bir dönem var. Onu bitireceğiz. Devlet baba bayağı imkan sağlıyor. Rakamlara çok girmeyeyim. Benim TAI'de gördüğüm şu savunma sektörü olduğu için devlet her zaman proje verme konusunda bonkör davranmış, pozitif bir anlam taşıyor. Biz devletin verdiği kuruşun üzerine kuruş koyarız zaten. Nakitle ilgili bir problemimiz yok."

"Sivil projelerden bayağı iyi gelir elde ettik"
Temel Kotil, söz konusu projenin Türkiye'de yapılmış son 30-40 yılın en önemli teknoloji projesi olduğunu vurgulayarak, 2023'te ilk uçuşu gerçekleştireceklerini bildirdi.

Kotil, "2029'da da servise giriyor. Amerikalıların F-35'ini bilirsiniz, o ayarda bir uçak bu. F-35 25 yılda tamamlandı. Lockheed Martin yaptı biliyorsunuz. 50 bin mühendisi var. Benim 2 bin mühendisim var ama durmadan eleman alıyoruz. O yüzden bu başarılı genç arkadaşların bize başvurmasını istiyoruz." şeklinde konuştu.

Başbakanların huzurlarında attıkları anlaşmanın çerçeve anlaşması olduğunu, çarşamba günü itibarıyla da kontrat imzalayacaklarını bildiren Kotil, "Bu bütün maddelerde anlaştık anlamına geliyor." ifadesini kullandı.

TAI çalışanları olarak devletin desteğini hep arkalarında hissettiklerini, bir yolu olsa da devletin parasını hiç kullanmadan bunları yapmak istediklerini dile getiren Kotil, sivil projelerden bayağı iyi gelir elde ettiklerini, Boeing ile Airbus için çalıştıklarını, yarım milyar dolarlık ihracat sağladıklarını, savunmadaki ne büyük ihracatı kendilerinin gerçekleştirdiğini kaydetti.

"Şu ana kadar 7 taneyi ürettik"
ANKA'ya yönelik son gelişmeler hakkında bilgi veren Kotil, ANKA'nın testlerinin bittiğini ve seri üretime geçtiklerini belirterek, "Şu anda 7 taneyi ürettik. İnşallah silahlı kuvvetlerimizin ilgili ünitelerine teslim etmeyi düşünüyoruz." dedi.

Kotil, ANKA'ya yeniden bir kanat tasarladıklarına işaret ederek, "Amerikalıların 'gray eagle' dedikleri bir uçağı var. Biz o kaliteye kadar geldiğimizin ve yaklaştığımızın farkındayız. İnşallah ANKA'dan sonra daha yukarılara çıkabilen ve burada daha uzun süre kalan cihazların peşindeyiz." diye konuştu.

ANKA'da teslimata başladıklarını, bu yıl 20 tanesini teslim edebileceklerini aktaran Kotil, ayda 2 tane ürettiklerini ama bunu daha da hızlandırabileceklerini dile getirdi.

"Bu sene sonu itibarıyla HÜRKUŞ'ta teslimlere başlayacağız"
Temel Kotil, ATAK helikopterinin 21'incisini teslim ettiklerini söyledi.

Bu yıl içinde 24 tane daha teslim edecek şekilde kendilerini hazırladıklarını belirten Kotil, bu ürünü yurt dışına pazarlamak için ciddi çalışmaları olduğunu belirterek, talip olanlarla ilgili, "Latin Amerika'dan da var, Ortadoğu'dan da var, Orta Asya'dan da var ilgi gösteren... Bahtı açık olan bir cihazımız. Bayağı iyi satacak." dedi.

Kotil, bu sene sonu itibarıyla HÜRKUŞ'ta da teslimlere başlayacaklarını, bu sene sonu ayda 2 HÜRKUŞ'u teslim edeceklerini dile getirdi.

ATAK'a geliştirilen milli radarın ne zaman yerleştirileceği ile ilgili soru üzerine Kotil, sözlerine şöyle devam etti:

"Bizim 79 helikopterimiz bize kontrat edilmiş, bir an önce teslim edilmesi gerekiyor. Bu 79 helikopterin 21'ini teslim ettik, 24'ünü de bu sene ediyoruz. Ve bir sene sonra hepsi bitiyor. Dolayısıyla biz bu 79'u bugünkü sistemlerle teslim ederiz. Yani bu geliştirilen sistemler bir sonraki versiyonda olacak."

"Yılı inşallah 48 uçakla tamamlayacağız"
TUSAŞ/TAI Genel Müdürü Kotil, Yeni Nesil Temel Eğitim Uçağının (HÜRKUŞ) A modelini yaptıklarını ve B modelini yıl sonunda teslim edeceklerini belirterek, "A'nın üzerine C'yi kondurduk. Platform platformdur, uçak uçaktır. Üzerine sistem entegre ediyorsunuz. HÜRKUŞ C'yi silahlı olarak test ettik. İki testte de aynı yerden vurdu. 7 kilometreden ateş ediyor, 7-8 kilometreden işaretliyor. Düşmanı işaretleyip füzeyi gönderiyor. Şu anda sistem olarak testini yaptık, çalışıyor. Glass (cam) kokpit dediğimiz ASELSAN'ın devam ettiği yıl sonunda bitireceği projeyi bekliyoruz. Bu arada iki uçağımızı silahlandırıp silahlı kuvvetlerin emrine haziran sonu itibarıyla veriyoruz. Aralık ayında hepsi bittiği zaman 2 tane eğitim uçağı, 2 tane silahlı uçak... Yılı inşallah 48 uçakla tamamlayacağız." diye konuştu.

"Boeing orta büyüklükte uçak yapmak istiyor, ortaklık istiyoruz"
TAI'nin bugünkü gündeminde sivil uçak yapmak olmadığını vurgulayan Kotil, "Boeing'in yeni bir çalışması var. Orta büyüklükte bir uçak yapmak istiyorlar. Sayın bakanımızdan da izin aldım. Kendilerine mektup yazdım. Ortak olmak istiyoruz." bilgisini verdi.

Kotil, TAI'nin 20 yıl sonra gelirinin çeyreğini savunmadan, onun 3 katını da sivil programlardan elde etmesini hedeflediklerini belirterek, TAI'nin kuruluş sürecini anlattı.

Temel Kotil, TAI'nin halka arz süreciyle ilgili bir soru üzerine, TAI'nin özel şirket olduğunu ve borsaya açılsalar da açılmasalar da bir şeyin değişmeyeceğini söyledi.

TAI'nin daha önce borsaya açılma sürecine girdiğini ancak sonra geri çekildiğini aktaran Kotil, "Bu nedenle biz şu anda borsaya açık şirket gibi raporlama yapıyoruz. Büyüklerimiz açarsa eyvallah, açmazlarsa biz yine açık gibi devam ederiz." diyerek sözlerini tamamladı.

Muhabir: Elif Ferhan Yeşilyurt-Sümeyye Dalkılınç-Handan Güneş

http://aa.com.tr/tr/ekonomi/tusas-g...inde-idef-sonrasi-calismaya-basliyoruz/813768
 
. . .
If Turkey makes this kind of battle tech.then good bye to western companies like Lockheed martin,Northrop Grumman,,Boeing.
 
.
Turkey’s Kale, Rolls-Royce to launch joint venture to produce jet engines

1307

Kale Group Vice President Osman Okyay (L), Kale Group President Zeynep Bodur Okyay, UK's Ambassador to Turkey Richard Moore and Rolls-Royce Defense Aviation Unit President Chris Cholerton pose for a picture during the press conference.
Kale Group, one of Turkey's leading defense contractors, will a launch a joint venture with the British automotive and aviation giant Rolls-Royce to develop and manufacture jet engines.

Kale Group aims to develop jet engines for civilian and military use, especially for the Turkey's domestically-built fighter jet project TF-X.

Rolls-Royce previously declared its interest in the TF-X project, and the company CEO Warren East visited Turkey in October 2016 to meet with President Recep Tayyip Erdoğan and Prime Minister Binali Yıldırım for the company's possible role in the project.

A press conference was held Monday in Istanbul to acknowledge the nature of the partnership. The joint venture named "TAEC Aircraft Engine Industry Corporation" will be established by Kale and Rolls-Royce with 51 percent and 49 percent shares, respectively.

Rolls-Royce Defense Aviation Unit President Chris Cholerton said that the joint venture will design an engine for TF-X from scratch and its intellectual property rights will remain in Turkey.

Kale Group Vice President Osman Okyay stated that as the first TF-X is expected to fly by 2023, it is their target for the engine to go into use, whereas they expect that they would launch serial production by 2030.

The TF-X project is deemed to be of crucial importance in replacing the ageing F-16 fighter jets, which form the backbone of Turkish Air Force. The first batch of the jets are expected to be delivered by 2023, the centennial of the Turkish Republic.

Kale is already in a partnership with U.S. aerospace giant Pratt & Whitney and the joint venture produces F-135 engine parts of F-35 fighter jets.

Group company Kale Aviation also supplies structural parts and sub-assembly services to civilian and military aviation giants including Boeing, Airbus, Spirit, Northrop Grumman and Lockheed Martin.

https://www.dailysabah.com/defense/...o-launch-joint-venture-to-produce-jet-engines
 
.
If Turkey makes this kind of battle tech.then good bye to western companies like Lockheed martin,Northrop Grumman,,Boeing.
Indonesia together with Korea are also working on 5th gen fighter jets right?
Temel Kotil: "We are starting to work with the British after IDEF"



http://aa.com.tr/tr/ekonomi/tusas-g...inde-idef-sonrasi-calismaya-basliyoruz/813768
Another interesting part of the article:
"Boeing orta büyüklükte uçak yapmak istiyor, ortaklık istiyoruz"
TAI'nin bugünkü gündeminde sivil uçak yapmak olmadığını vurgulayan Kotil, "Boeing'in yeni bir çalışması var. Orta büyüklükte bir uçak yapmak istiyorlar. Sayın bakanımızdan da izin aldım. Kendilerine mektup yazdım. Ortak olmak istiyoruz." bilgisini verdi.

I hope they will succeed in this.
 
. .
Back
Top Bottom