Hurshid Celebi
SENIOR MEMBER
- Joined
- Jul 2, 2015
- Messages
- 4,897
- Reaction score
- 4
- Country
- Location
Some suggestions for TFX - thanks to Hakan Kilic- Short Translation will follow
Minimum requirements for FX/TX
"MİLLİ FX /TX PROJESİNİN ASGARİLERİ ÜZERİNE DÜŞÜNCELER
Must be on the Level of the current F-22 otherwise will be waste time and Money.
Gelelim bizim beşinci nesil Savaş Uçağımıza. 2025 yılında ilk uçuşunu yapması planlanan uçağımız, muhtemelen İnsansız Avcıların hizmete girdiği dönemlerde serviste olacak. Bu sebeple en azından şu anki F-22, T-50 seviyesinde olmalıdır. Eğer F-35, EF-2000 veya J-31 arası bir şey yaparsak serviste 30 yıl kalması planlanan uçağımız daha ilk yıllarında F-16 C’ nin 4,5. nesil uçaklar karşısındaki duruma düşecektir. FX’ in tüm özelliklerini sıralamak makaleyi tekrar etmek olacağından dikkat çekmek istediğim hususlar ve asgari konfigirasyon şartları bana göre şunlardır;
Must be supercruise capable and twin engined with Extended Body masses to avoid the range/Operation range happened to the first series of F-15 and F-18. Until domestic engine is ready or maybe coproduction it's a must be that it has steerable nozzles.
-Supercruise özellikli ve mutlaka çift motorlu olması gereken uçağın gövdesi muadilleri kadar büyük ve bu bağlamda harekat yarı çapı/ menzili tatmin edici olmalıdır. Yukarıda anlattığımız gibi F-15 ve F-16 gibi uçakların ilk modellerinin harekat menzili yetersiz olması gibi tatminsizliklerle karşılaşmamak için baştan çift motorlu büyük gövdeli olmasında ısrarcıyım. Milli motoru üretene kadar ilk etapta motoru kimden alırsak alalım (F-135 veya EJ-2000) satıcı firma ile de anlaşıp hareketli nozullara da sahip olan bir konfigrasyon geliştirip ortak üretim yapmalıyız.
National, domestic AA Missile or will you fight in 2050 with 20 mm cannon if an Embargo against Türkiye will happen ?
-“Milli hava-hava füzesi” projesine de önem verilerek uçağımızın kendi silahlarımızı taşıması sağlanmalı. Diğer türlü muhtemel silah ambargolarında veya teknolojisi başkası tarafından bilinen füzeleri kullanan bir uçağın milli olması çok anlam ifade etmeyecektir. Sadece ihracat, maliyet ve teknolojik kazanım gibi ekonomik faydalar sağlayacaktır. Önemli olan stratejik fayda ise (İstediği düşmanla istediği koşul ve zamanda istediğimiz sürece ve şartlarda savaşabilmek ve uçağı istediğimiz ülkeye silah sistemleri ile birlikte satabilmek) bunlar şarttır. Örnek:1967 de Amerikan Başkanı Johnson Türkiye'ye bir mektup göndererek benim silahlarımla Kıbrıs’ ta savaşamazsın demişti. Şimdi hayal kuralım. 2050 de Doğu Akdeniz deki petrol sahaları yüzünde Türkiye ile, İsrail tarafından desteklenen Yunanistan-Güney Kıbrıs ittifakı arasında kısa süreli bir çatışma çıktığını düşünelim. O zamanki ABD başkanı ve AB üyeleri ayni şeyi derse AIM-9 Sidewinder ve AIM-120 AMRAAM füzelerinin son modellerini kenara koyup 20 mm‘ lik topla mı savaşacağız?
Avionics is the most difficult but we must have national AESA Radar, EW Network sentric capability (comparable to LINK 16)
-Aviyonik işin en zor kısmı ama sonuna kadar kendimizi zorlayıp milli AESA radarımızı EH ve ağ merkezli savaş (Link-16 benzeri )sistemimizi kurmalıyız.
It must be complete stealth and not pretend to be stealth like Chinese J-31
-Çinliler gibi görünmez uçak yaptım diye ortaya çıkıp J-31 gibi kanat altına füze takma tutarsızlığı yapılmamalı. F-22 gibi her şey içeride olmalı. J-20 gibi de kocaman bir şey olmamalı. Bir uçak ya görünmezdir ya görünür ikisinin arası iki hem yük taşısın hem yarışsın misali hızlı kamyonet yapmak gibidir. Kamyonetle yarış yapılmaz. Kanat altında yani gövde dışında silah taşıyan bir uçağı da odundan bile yapsanız saklayamazsınız.
Don't waste time with ejection seats or 20 mm cannon that can be purchased and stocked.
-Fırlatma koltuğu, iniş takımı, 20mm’ lik top gibi gereksiz işlere zaman, para ve gayret harcayıp vaktimizi israf etmemeliyiz. Bunlar havacılık teknolojisinin apayrı kolları. Bu sistemler birçok ayrı kaynak ve ülkeden fazla fazla alınıp yedek parçası ile stok yapılabilir. Kimseye bağlı kalmayız. Bu fikir yukarıdaki hikâye ile çelişki gibi görünecek olsa da depolanabilen yardımcı sistemlerin milli olması çok önemli değil.
Stealth is a must be, like pregnant or not pregnant, it exists no half- pregnancy
-Son olarak Stealth başlığı altında yazdığımız dizayn özelliklerinden asla taviz verilmemelidir. Bir uçak ya görünmezdir ya görünür. Yarı gizlilik özellikli uçaklar Rus ve Çin tercihi. Ancak gelecekte onların iddia ettiği gibi “radarlar gelişerek tüm uçakları görebilecek” teorisinin doğru çıkıp çıkmayacağını bilemeyiz. Bu sebeple “ya EF-2000 gibi görünsün ama üstün performanslı olsun, ya da F-22 gibi hiç görünmesin bazı şeylerden fedakârlık yapabiliriz” diyebilmeliyiz. Gördüğümüz kadarı ile şuan Türkiye'deki ibre görünmezlikten yana. Dolayısı ile T-50, J-20, J-31 yerine F-22 yi örnek alıp hedeflemeliyiz. Türk hava kuvvetleri ve savunma sanayi FX projesinde bu hedefleri yakaladığı ölçüde başarılı ve güçlü olacaktır.
Minimum requirements for FX/TX
"MİLLİ FX /TX PROJESİNİN ASGARİLERİ ÜZERİNE DÜŞÜNCELER
Must be on the Level of the current F-22 otherwise will be waste time and Money.
Gelelim bizim beşinci nesil Savaş Uçağımıza. 2025 yılında ilk uçuşunu yapması planlanan uçağımız, muhtemelen İnsansız Avcıların hizmete girdiği dönemlerde serviste olacak. Bu sebeple en azından şu anki F-22, T-50 seviyesinde olmalıdır. Eğer F-35, EF-2000 veya J-31 arası bir şey yaparsak serviste 30 yıl kalması planlanan uçağımız daha ilk yıllarında F-16 C’ nin 4,5. nesil uçaklar karşısındaki duruma düşecektir. FX’ in tüm özelliklerini sıralamak makaleyi tekrar etmek olacağından dikkat çekmek istediğim hususlar ve asgari konfigirasyon şartları bana göre şunlardır;
Must be supercruise capable and twin engined with Extended Body masses to avoid the range/Operation range happened to the first series of F-15 and F-18. Until domestic engine is ready or maybe coproduction it's a must be that it has steerable nozzles.
-Supercruise özellikli ve mutlaka çift motorlu olması gereken uçağın gövdesi muadilleri kadar büyük ve bu bağlamda harekat yarı çapı/ menzili tatmin edici olmalıdır. Yukarıda anlattığımız gibi F-15 ve F-16 gibi uçakların ilk modellerinin harekat menzili yetersiz olması gibi tatminsizliklerle karşılaşmamak için baştan çift motorlu büyük gövdeli olmasında ısrarcıyım. Milli motoru üretene kadar ilk etapta motoru kimden alırsak alalım (F-135 veya EJ-2000) satıcı firma ile de anlaşıp hareketli nozullara da sahip olan bir konfigrasyon geliştirip ortak üretim yapmalıyız.
National, domestic AA Missile or will you fight in 2050 with 20 mm cannon if an Embargo against Türkiye will happen ?
-“Milli hava-hava füzesi” projesine de önem verilerek uçağımızın kendi silahlarımızı taşıması sağlanmalı. Diğer türlü muhtemel silah ambargolarında veya teknolojisi başkası tarafından bilinen füzeleri kullanan bir uçağın milli olması çok anlam ifade etmeyecektir. Sadece ihracat, maliyet ve teknolojik kazanım gibi ekonomik faydalar sağlayacaktır. Önemli olan stratejik fayda ise (İstediği düşmanla istediği koşul ve zamanda istediğimiz sürece ve şartlarda savaşabilmek ve uçağı istediğimiz ülkeye silah sistemleri ile birlikte satabilmek) bunlar şarttır. Örnek:1967 de Amerikan Başkanı Johnson Türkiye'ye bir mektup göndererek benim silahlarımla Kıbrıs’ ta savaşamazsın demişti. Şimdi hayal kuralım. 2050 de Doğu Akdeniz deki petrol sahaları yüzünde Türkiye ile, İsrail tarafından desteklenen Yunanistan-Güney Kıbrıs ittifakı arasında kısa süreli bir çatışma çıktığını düşünelim. O zamanki ABD başkanı ve AB üyeleri ayni şeyi derse AIM-9 Sidewinder ve AIM-120 AMRAAM füzelerinin son modellerini kenara koyup 20 mm‘ lik topla mı savaşacağız?
Avionics is the most difficult but we must have national AESA Radar, EW Network sentric capability (comparable to LINK 16)
-Aviyonik işin en zor kısmı ama sonuna kadar kendimizi zorlayıp milli AESA radarımızı EH ve ağ merkezli savaş (Link-16 benzeri )sistemimizi kurmalıyız.
It must be complete stealth and not pretend to be stealth like Chinese J-31
-Çinliler gibi görünmez uçak yaptım diye ortaya çıkıp J-31 gibi kanat altına füze takma tutarsızlığı yapılmamalı. F-22 gibi her şey içeride olmalı. J-20 gibi de kocaman bir şey olmamalı. Bir uçak ya görünmezdir ya görünür ikisinin arası iki hem yük taşısın hem yarışsın misali hızlı kamyonet yapmak gibidir. Kamyonetle yarış yapılmaz. Kanat altında yani gövde dışında silah taşıyan bir uçağı da odundan bile yapsanız saklayamazsınız.
Don't waste time with ejection seats or 20 mm cannon that can be purchased and stocked.
-Fırlatma koltuğu, iniş takımı, 20mm’ lik top gibi gereksiz işlere zaman, para ve gayret harcayıp vaktimizi israf etmemeliyiz. Bunlar havacılık teknolojisinin apayrı kolları. Bu sistemler birçok ayrı kaynak ve ülkeden fazla fazla alınıp yedek parçası ile stok yapılabilir. Kimseye bağlı kalmayız. Bu fikir yukarıdaki hikâye ile çelişki gibi görünecek olsa da depolanabilen yardımcı sistemlerin milli olması çok önemli değil.
Stealth is a must be, like pregnant or not pregnant, it exists no half- pregnancy
-Son olarak Stealth başlığı altında yazdığımız dizayn özelliklerinden asla taviz verilmemelidir. Bir uçak ya görünmezdir ya görünür. Yarı gizlilik özellikli uçaklar Rus ve Çin tercihi. Ancak gelecekte onların iddia ettiği gibi “radarlar gelişerek tüm uçakları görebilecek” teorisinin doğru çıkıp çıkmayacağını bilemeyiz. Bu sebeple “ya EF-2000 gibi görünsün ama üstün performanslı olsun, ya da F-22 gibi hiç görünmesin bazı şeylerden fedakârlık yapabiliriz” diyebilmeliyiz. Gördüğümüz kadarı ile şuan Türkiye'deki ibre görünmezlikten yana. Dolayısı ile T-50, J-20, J-31 yerine F-22 yi örnek alıp hedeflemeliyiz. Türk hava kuvvetleri ve savunma sanayi FX projesinde bu hedefleri yakaladığı ölçüde başarılı ve güçlü olacaktır.
Last edited: