What's new

Izvestia newspaper:china tested carrier-based fighter j-10

aimarraul

SENIOR MEMBER
Joined
Jun 27, 2008
Messages
2,778
Reaction score
0
Китайцы копируют МиГом
Самолеты, похожие на российские, встают на вооружение армии КНР
Дмитрий Литовкин

Китайские ВВС провели успешное испытание новейшего палубного истребителя J-10. Тем самым Китай впервые подтвердил не только реальность создания собственного авианесущего флота, но и способность самостоятельно производить палубные истребители. Это событие можно считать прямым вызовом России и США.

Машина взлетела и села на палубу авианесущего крейсера "Shi Lang", названного в честь китайского генерала, который захватил Тайвань в 1861 году. А в прошлом "Shi Lang" - это советский авианесущий крейсер "Варяг", проданный Пекину в конце 90-х годов Украиной. "Варяг" стоит у причала Даляня с 2002 года. Все это время китайские специалисты активно занимались его ремонтом и модернизацией. Пекин не скрывал, что рассматривает советский авианосец как платформу для отработки собственных технологий строительства авианесущего флота. Единственной проблемой для реализации этих планов было отсутствие самолетов, способных сесть на палубу корабля, а также опыта подготовки пилотов корабельной авиации.

Все это время Китай пытался получить нужные ему технологии у России. В 2003 году был подписан контракт на лицензионное производство наших Су-27СК в Поднебесной. Но в итоге из 200 заказанных комплектов Китай купил лишь половину, объяснив отказ низкими боевыми возможностями Су-27. И сконцентрировался на собственном проекте J-11B. Причем все знали, что он в значительной степени копирует "суховские" машины Су-27/30. Параллельно китайцы с российской помощью создали двух конкурентов российским истребителям МиГ-29 - J-10 и FC-1. Дело было сделано. Китай получил технологии, которые "продвинули" его технологический уровень на 20-25 лет вперед.

Несмотря на все это, Федеральная служба по военно-техническому сотрудничеству (ФСВТС) одобряла дальнейшие поставки Пекину ключевых технологий. Было дано разрешение на поставки и реэкспорт в третьи страны новейших российских авиадвигателей РД-93 (их ставят на "МиГи"). И это еще не все.

- В январе 2009 года был подписан очередной контракт на поставку 122 двигателей АЛ-31ФН, устанавливаемых на истребители J-10, - напомнил заместитель генерального директора ФГУП "Рособоронэкспорт" Александр Михеев. - Кроме того, с компанией AVIC ведутся переговоры по подписанию нового контракта на поставку очередных 100 двигателей РД-93, устанавливаемых на китайские истребители FC-1 (прямой конкурент нашему МиГ-29. - "Известия").

В распоряжении Китая оказалась также новейшая российская бортовая радиолокационная станция "Жемчуг", разработанная объединением "Фазотрон". Эта станция является вариантом бортовой РЛС "Жук", которая только что была предложена для нашего новейшего истребителя МиГ-35. Посильный вклад в становление ВМС Китая внесла и Украина, которая не только продала Пекину недостроенный "Варяг" за $20 миллионов и предоставила пакет необходимой технической документации к нему, но и передала китайцам имевшийся на Украине один из опытных образцов палубного Су-33.

- Сейчас Китай намерен в большей степени работать с нами не в направлении закупок конечной продукции ОПК, а в приобретении тех высоких технологий, которых еще хватает в нашей стране, - признал первый замдиректора ФСВТС Александр Фомин. При этом он отметил, что основной упор китайская сторона старается сейчас делать на проведении интересных для нее НИОКР.

- Это нам, конечно, тоже выгодно, но мы хотели бы иметь не отдельные кусочки, а какую-то плановую работу, - поддерживает коллегу замглавы ФСВТС Вячеслав Дзиркалн. - Если говорить об опытно-конструкторских работах, то это должны быть не какие-то выдернутые работы, а комплексные проекты.

Но дело в том, что китайские авиастроители сотрудничество с Россией ведут по собственному графику, и до сих пор они успешно решали собственные, а не наши задачи.

- Проблема копирования российской боевой техники и вооружения по-прежнему остается для нас актуальной, - признает Дзиркалн. - В прошлом году страны подписали соглашение о защите интеллектуальной собственности, и я надеюсь, что оно будет помогать нам в решении спорных вопросов, связанных с незаконным копированием нашего вооружения.

Эти надежды, похоже, не оправдываются. В номере за 17 ноября "Известия" уже писали, что Китай, например, предлагает Пакистану лицензионное производство истребителей FC-1. В самых ближайших планах Пекина стоит производство не менее 2 тысяч новейших истребителей как для собственных ВВС, так и на экспорт. Уже определились и покупатели: Бангладеш, Ливан, Иран, Малайзия, Марокко, Нигерия, Шри-Ланка и Алжир - страны, традиционно покупавшие наши машины. В Малайзии, например, китайцы даже готовы обслуживать поставленные туда истребители Су-30МКМ.

В этом году, по словам главы ФСВТС Михаила Дмитриева, Россия наторговала оружием на $8,5 млрд, причем значительная часть этой суммы приходится на боевую авиацию. Если Китай и дальше будет двигаться вперед с такой же скоростью, то это может стать одним из последних наших успехов на оружейном рынке.
 
Last edited:
.
Brother, I was able to translate some of the article in English thats

made more sense;

Anyway its really good news for China, one step closer to aircraft-

carrier.

Chinese Air Force conducted a successful test of the newest carrier-based fighter J-10. Thus for the first time China has confirmed not only the reality of creating her own aircraft carrier fleet, but also the ability to independently produce carrier-based fighter. This event can be regarded as a direct challenge to Russia and the United States.:china::cheers::china:
 
.
i can read english,but i can't read Russian,hehe
 
.
Top secret stuff, I wonder how the Russians knew about it. Anyways, I am a bit suspect of the truth of this because J-10 is a single engine jet. Carrier jets are usually 2 engine jets because reliability is just too important. The same things goes for India's LCA being a carrier jet. It is not impossible, but extremely risky. I think China will buy Su-33 for the first aircraft, and then maybe develop a two engine version of J-10...
 
.
Translation

Chinese copy instantly
Airplanes, like Russia, stand in the armament of the army of China
Dmitry Litovkin

Chinese Air Force conducted a successful test of the newest carrier-based fighter J-10. Thus for the first time China has confirmed not only the reality of creating your own aircraft carrier fleet, but also the ability to independently produce carrier-based fighter. This event can be regarded as a direct challenge to Russia and the United States.

The car flew up and sat on the deck of the aircraft carrier "Shi Lang", named in honor of the Chinese general who conquered Taiwan in 1861. And in the past "Shi Lang" - a Soviet aircraft carrier "Varangian", sold to Beijing in the late 90-ies Ukraine. Varyag is the berth of Dalian in 2002. All this time, Chinese scientists have been actively engaged in its repair and modernization. Beijing made no secret that he considers the Soviet aircraft carrier as a platform for working out their own technology building aircraft carrier fleet. The only problem for the implementation of these plans was the lack of aircraft, capable to sit on the deck of the ship, as well as experience in training pilots of naval aviation.

All this time, China tried to get him the necessary technology from Russia. In 2003 a contract was signed for the licensed production of our Su-27SK in China. But at the end of the 200 ordered sets of China bought only half, explaining the refusal low combat capabilities of Su-27. And concentrated on his other project J-11B. And everyone knew that he was largely copies "Sukhoy" machine Su-27/30. Along the Chinese with the help of Russia created two rivals Russia's MiG-29 - J-10 and FC-1. The point was made. China got technology, which "promoted" to the technological level of 20-25 years ahead.

Despite all this, the Federal Service for Military-Technical Cooperation (FSVTS) Endorses the further delivery of key technologies to Beijing. Was granted permission to supply and re-export to third countries, the latest Russian aircraft engines RD-93 (they put on the "MiG"). And that's not all.

- In January 2009, signed another contract for delivery of 122 AL-31FN engines fitted to fighter J-10 - recalled Deputy Director General of Rosoboronexport "Alexander Mikheyev. - In addition, the company AVIC negotiations on signing a new contract for the supply of regular 100 RD-93 engines, installed on Chinese fighter FC-1 (a direct competitor to our MiG-29. - "The News").

At the disposal of China was also Russia's latest airborne radar "Pearl", developed by the association Phazotron. This station is a variation of airborne radar "Zhuk", which has just been proposed for our latest MiG-35. Great contribution to the emergence of the Chinese Navy has made, and Ukraine, which not only sold to Beijing unfinished Varyag for $ 20 million and provided a package of necessary technical documentation to him, but also gave the Chinese available in the Ukraine is one of the prototypes of the Su-33 deck.

- Now China will increasingly work with us in the direction of purchasing the final product defense industry, and in the acquisition of high technology, which is lacking in our country - first deputy director admitted FSVTS Alexander Fomin. He noted that the emphasis the Chinese side is trying to do now to hold interest for her research.

- This is us, of course, is also profitable, but we would have no separate pieces, and some routine work - supported colleague Deputy FSVTS Vyacheslav Dzirkaln. - If you talk about development work, it should not be any upside of work, and complex projects.

But the fact is that Chinese aircraft manufacturers to cooperate with Russia are at their own pace, and so far they have successfully solved their own, and not our problem.

- Problem copying Russia's military equipment and weapons is still relevant for us - recognizes Dzirkaln. - Last year, the country signed an agreement on protecting intellectual property, and I hope that it will assist us in resolving contentious issues related to illegal copying of our weapons.

These expectations do not seem justified. In its issue of November 17 "Izvestia" has written that China, for example, offers Pakistan the licensed production of FC-1 fighter. In the most immediate plans of Beijing is the production of at least 2 thousand of the latest fighter for his own air force, and for export. Been identified, and buyers: Bangladesh, Lebanon, Iran, Malaysia, Morocco, Nigeria, Sri Lanka and Algeria - countries that traditionally bought our cars. In Malaysia, for example, the Chinese are even willing to put there to serve Su-30MKM.

This year, according to the head FSVTS Mikhail Dmitriev, Russia gain by selling weapons to $ 8.5 billion, a significant portion of this amount relates to the combat aircraft. If China will continue to move forward with the same speed, it could become one of our recent successes on the arms market.
 
. . .
Top secret stuff, I wonder how the Russians knew about it. Anyways, I am a bit suspect of the truth of this because J-10 is a single engine jet. Carrier jets are usually 2 engine jets because reliability is just too important. The same things goes for India's LCA being a carrier jet. It is not impossible, but extremely risky. I think China will buy Su-33 for the first aircraft, and then maybe develop a two engine version of J-10...

Any possibility of a deal singed between China and Russia for the purchasing of Sukhoi 33 in near future?
 
.
Any possibility of a deal singed between China and Russia for the purchasing of Sukhoi 33 in near future?

As long as China agrees to buy more than 30 jets the deal will go through. It is just a matter of money...
 
.
As long as China agrees to buy more than 30 jets the deal will go through. It is just a matter of money...

that will cost at least 600million$,too much.su-33 won't service for long time even we buy some,russia will probably repaint their retiring SU-33 then deliver to us
 
Last edited:
.
I think this article lacks credibility. THe J-10 carrier version will be produced, but not now.
 
.
Back
Top Bottom