Hopefully with sanctions lifted Iran can now buy high grade Aluminium and Titanium required to produce more advanced aircraft's
Sadly your info about Iranian capabilities with those of supersonic structures, both metal and composites are at least a decade old...
Saeghe-2 is super sonic fighter with totally locally built frame work. It can fly nearly 1820 km/h and in as high as 53000 feet. For more information, please read latest piece of analysis of Saeghe-2 tandem seat fighter jet:
کالبد شکافی جدیدترین نسل جنگنده صاعقه؛ از بدنه جدید تا رادار ایرانی +عکس
کالبد شکافی جدیدترین نسل جنگنده صاعقه؛ از بدنه جدید تا رادار ایرانی+تصاویر
از مشخصات عملکردی نمونه های اولیه صاعقه مواردی همچون سقف پرواز حدود 16هزار متر، سرعت بیشینه 1.7 برابر سرعت صوت و بیشینه جرم برخاست 9060 کیلوگرم در نمایشگاه های نیروی هوایی ارتش اعلام شده است.
ساخت بدنه ای که توانایی پرواز در سرعت مافوق صوت در حدود 1.6 تا 1.7 برابر سرعت صوت در ارتفاع بالا (معادل حدود 475 تا 505 متر بر ثانیه یا 1710 تا 1820 کیلومتر بر ساعت) و اجرای مانورهای پروازی یک هواپیمای جنگنده را برای چند هزار ساعت پرواز داشته باشد برای کشوری که قبل از آن هیچ نوع هواپیمای جنگی را تولید نکرده از نظر کارشناسان فنی که به عمق دشواری های چنین امری واقف هستند به خودی خود دستاورد بزرگ و بسیار ارزشمندی برای اولین گام محسوب می شود.
این توانایی، پایه ای برای طراحی و ساخت بدنه های جدید برای طرح های آتی شده است. جایگاه های حمل جنگ افزار صاعقه-2 مانند نسل های قبلی بوده و همانند اف-5اف از یک توپ تک لوله 20 میلیمتری در دماغه بهره می برد.
* سازه
بخش مهم دیگری که در هواپیماهای آذرخش و صاعقه به طور کاملاً بومی تولید می شود تمام اجزاء سازه ای این هواپیما است. سازه هواپیما در طول دوران پرواز چند هزار ساعته آن وظیفه تحمل تمام بارهای ناشی از پرواز در شتاب های چند برابر شتاب جاذبه زمین و بارهای ناشی از حمل محموله را بر عهده دارد.
تمامی اجزائی که در داخل هواپیما جانمایی می شوند از مخازن سوخت تا سامانه های الکتریکی و هیدرولیکی و موتورهایی که نیروی عظیم برای به پیش راندن جنگنده را تولید می کنند نیز به این سازه متصل هستند.
اولین تصاویر از خط تولید سازه و بدنه جنگنده های ایرانی در جریان بازدید فرمانده نیروی هوایی عمان از مجمتع اوج نهاجا منتشر شد که نشان دهنده ساخت کامل این بخش ها در داخل کشور بود. ابراز تعجب این فرمانده خارجی که کشورش از جنگنده های پیشرفته آمریکایی استفاده می کند از سطح توانایی متخصصان ایرانی، گواه دیگری بر روند رو به رشد توانایی های جهادگران کشورمان بود. کمی بعد در رسانه ملی نیز تصاویر دیگری از خط تولید جنگنده آذرخش و صاعقه منتشر و ابعاد بیشتری از این توانایی بومی آشکار گردید.
بال تولید شده برای جنگنده در مجتمع اوج
سازه هواپیما که از صدها قطعه متصل به هم شکل گرفته از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است. حتی وجود ترک های کوچک نیز در این بخش ها منجر به سانحه می گردد همانطور که چند سال پیش ترک ایجاد شده در مراحل تولید در تیر کنار کابین خلبان در جنگنده اف-15 آمریکایی منجر به دو نیم شدن بدنه و سقوط آن گردید.
امروزه سازه و بدنه های ساخت ایران با تمام توان در حال پرواز در یگان های عملیاتی بوده و پایه مهم دیگری برای توسعه طرح های جدید گشته اند. جسارت
ساخت یک سازه کامل برای هواپیمای رزمی مافوق صوت در داخل کشور، خود وامدار بازسازی های اجرا شده روی هواپیماهای قبلی بوده است.
Being able to build necessary raw material for super sonic fighter jets is something Iran has mastered very hard through millions of hours of work by devoted young scientists of Iran in hundreds of public and private high tech companies.
Today in 2016, Iran is miles ahead of the last announced position. Iran is only years away from astonishing capabilities in this field. Yet, the budget never is a friend of such projects. This is why Iran redesigned priorities in a way to be able to mass produce sub and supersonic trainer jets, CS fighterjets, medium-weight multi-role fighters and recently with Su-30SM as a heavy multi role tech holder sooner... hopefully...
Iranian projects in military aviation are followed by two groups.
IRAF in cooperation with the ministry of defense and private sector high tech companies are after trainers, close support fighters, and other fighter jets...
IRCG and all its subsidiaries are after developing highly strategic UCAVs and Stealth UCAVs and recently heavy helicopters.
The good thing is that IRCG has its own sources of income and won't be stalled by government monkey job of always complaining about budget. This is the reason why IRCG weaponry projects are always faster to fruit than other sectors of Iranian military industries.
Now, we must be patient. Iran had and has little or no access to foreign help in his space/aviation industries. Despite all the limitations, Iran made a long term plan around 90s to create locally all necessary infra to be able to satisfy her aviation and space needs. Now, after two decades, most of the infra is ready. Now, after all technology demonstrator projects and try and failures, Iran has reached the point to in fact, invest fixed amount of money into particular projects.
Now, all the projects seem to be feasible to be designed and built in Iran locally.
- Kowsar trainer jet will be the next to swallow the budget.
- Then comes an advanced and yet dramatically changed design of Saeghe fighter jet. This next project will mingle Shafaq project experience with Saeghe-2 and will be using very modern avionics, radar and warfare.
- Then comes the role of Qaher-313 and I'm sure at that stage with the experience that Iran will gain, the project will be a serious one and the result will be satisfying.
- Meanwhile, IRCG is working independently on his own strategic projects hence using shared know-how mastered by both MoD and IRAF and thousands of private sector high tech companies. IRCG has two projects underway and is working hard to finish them soon. A manned and unmanned stealth, semi-heavy bomber and UCAVs are their focus at the moment.
- In addition, Iranian authorities will definitely be happy to have a heavy multi-role fighter jet like Su-30SM production line in Iran asap. This will help Iran gain even more expertise and then apply it to its local projects.
This dream of becoming an advanced producer of highly advanced flying weapons allllll alone is something only a few nations can even touch... Iran decided to go the long way as she had no other choices...
This capability won't be achieved overnight. It takes decades of hard work and tens of billions of dollars to do it. Let alone doing it alll alone with no foreign help.
So, please don't make a fool out of yourself expressing weird comment on such a subject with such complexity.
Iran went through at least half the way, and it was the tougher half... The other half will be easier to get and I bet will be shocked how progressed Iran will be in just couple of years from now...
Shafaq/Kowsar Project: