What's new

Ghaher 313 fighter

Status
Not open for further replies.
درود و عرض ادب خدمت دوستان و کاربران گرامی تصویر

در ابتدا بنده نیز این دستاورد بسیار ارزشمند را خدمت یکایک دست اندرکاران و علاقه مندان به مسائل هوایی تبریک عرض مینمایم. دوستانیکه بطور مستقیم و یا غیر مستقیم با مسائل هوافضا و پروسه ساخت نمونه های مقیاس اصلی از روی نقشه های مرجع آشنایی دارند, بخوبی از دشواری های این عمل آگاه هستند و حال آنکه این نمونه بطور کامل توسط متخصصین داخلی, طراحی و مقیاسگذاری گردیده است. انجام این عمل در جایگاه خود نه تنها یک حرکت بسیار عالی, بلکه یک جهش تکنولوژی در راستای طراحی و آنالیز اشکال فضایی غیر متعارف نیز محسوب میگردد. با اینحال تعدادی از دوستان از بنده درخواست نمودند تا نظر فنی و بررسی تحلیلی خود در خصوص جنگنده F-313 را ارائه نمایم و علارقم عدم میل باطنی به انجام این عمل در شرایط فعلی که اطلاعات موثقی از پروژه در دسترس نیست, بررسی اجمالی از خصوصیات فیزیکی در نمونه مذکور خواهیم داشت.

پیش از هرچیز اشاره ای داشته باشم به نقل قول جناب Gava گرامی که از نظر بنده بهترین تحلیل مستقیم تاپیک تا این لحظه بوده است و دوستان عزیز را یکبار دیگر دعوت به مطالعه آن مینمایم. همانطور که اشاره شد, هواپیمای مذکور یک نمونه Mock Up یا پیش نمونه از طرح اصلی میباشد که صرفا" در بخش بدنه و طراحی کلی, منطبق با مقیاس اصلی ساخته شده است. هرچند برخی دوستان معتقد هستند این یک نمونه اصلی است, اما در ادامه با بررسی موارد موجود, این ادعا تا حد زیادی شفاف میشود. بدنه متشکل از Canard های جناحی با شکل استاندارد و متناسب با طراحی و ساختار کلی میباشد که در اصل نقش Aileron های پروازی و کنترل دوران هواپیما حول محور طولی (Longitudinal Axis) و ایجاد حرکت Roll را بر عهده دارند. در ادامه بال های اصلی در قسمت انتها همراه با سطوح متحرک در نقش اصلی Elevator قرار گرفته اند که دربخش نهایی شاهد حرکت متمایل به پایین و ایجاد Downward Cranked بوده اند. در نهایت نیز 2 سکان عمودی با زاویه مایل همراه با Rudder بر روی بدنه انتهای بدنه قرار گرفته اند. وضعیت Vertical Stabilizer و Canard ها در بهترین حالت ممکن هستند اما ایجاد Down Crank در Wing Tip ها با وجود سکان عمودی, کاری غیر ضروری به نظر میرسد مگر آنکه هواپیمای مذکور از لحاظ حفظ تعادل حول محوری عمودی (Vertical Axes) دچار مشکل بوده باشد. بطور کلی این قبیل طراحی های Combined از فرامین مشترک بهره میبرند, بگونه ای که Aileron و Elevator و حتی بعضا Rudder ها ممکن است در وضعیت های مختلف, نقش یکدیگر را بطور مشترک ایفا نمایند. لذا کنترل این سطوح تنها با استفاده از کامپیوترهای هوشمند و سامانه Fly By Wire ممکن است که هر لحظه میتوانند با توجه به موقعیت و مختصات هواپیما, فرامین لازم را بر اساس درخواست خلبان بصورت نامنظم و کاربردی اجرا نمایند. در یک جمع بندی کلی طراحی سطوح اصلی بدنه بسیار عالی هستند اما وجود سربال های دارای زاویه Dihedral منفی در این طراحی از لحاظ عملی چندان مناسب نیست مگر در جهت جبران کم کاری سکان های عمودی و عدم توانایی تثبیت تعادل حول محور طولی. همچنین این حالت باعث عدم توانایی نصب Launcher و Pylon های اضافه جهت حمل تسلیحات و مخازن سوخت External در زیر بال اصلی میگردد (در طراحی بال های به روش Canard و Tandem, جایگاه بال اصلی تغییر مینماید).





تصویر


حفظ تعادل عمودی با استفاده از Vertical Stabilizer


دومین بخش بسیار مهم در محفظه و جایگاه موتور نهفته است. این هواپیما به هیچ عنوان توانایی استفاده از موتور RD-33 را ندارد و اساسا" قطر بدنه, خروجی موتور و مداخل ورودی هوای آن بسیار کوچکتر از حداقل نیازهای RD-33 هستند. در بهترین حالت موتورهایی با ابعاد خانواده J-85 متناسب با مشخصات ظاهری F-313 میباشند. هرچند در این نمونه هیچ موتوری وجود ندارد و اساسا" Engine Bay آن خالی است! با توجه به مشخصات Cockpit (در ادامه بیشتر بررسی میگردند) و عدم وجود Throttle و سایر سامانه های کنترل کننده Jet (غیر از چند نمایشگر کوچک EGT و N1 فاقد پارامتر), گویا تاکنون تمهیدات ویژه ای جهت نصب موتور بر روی قاهر اندیشیده نشده است و این بخش همچنان در حال توسعه است. با اینحال خروجی موتور فاقد سیستم Thrust Vectoring و بردار کنترل رانش میباشد و لذا در اولین نگاه, این جنگنده قابلیت برخاست از ناوهواپیمابر و انجام عملیات Offshore را ندارد (در پاسخ به فرضیه مذکور). شکل خروجی موتور همراه با زوایای خاص میباشد و میتوان در آنها از مواد Heat Ablator و جاذب گرما استفاده نمود, هرچند در نمونه Mock Up اثری از تکنولوژی Heat Ablating دیده نمیشود و گازهای خروجی مستقیما" به خارج هدایت میشوند (تحلیل مشرق در خصوص ترکیب آنها با هوای سرد سطوح بالا و پایین چندان صحیح نیست زیرا این ناحیه در معرض بیشترین Separation و جدایش هوای سطح قرار دارد). ابعاد ورودی های هوا هرچند کوچک به نظر میرسند اما برای موتوری در ابعاد J85 (متناسب ترین نوع با بدنه) کافی به نظر میرسند.


تصویر
خروجی موتور فاقد Thrust Vectoring و Heat Ablator
اما سومین بخش تحلیل متعلق به Cockpit و به نوعی ضعیفترین قسمت طراحی بازمیگردد. بطور کلی پیکربندی و Configuration کابین اعم از جایگاه قرارگیری خلبان و سایر ادوات کنترلی در بدترین حالت ممکن قرار دارند. برخی از دوستان به فاصله و محل قرارگیری زانوهای خلبان اشاره داشتند که کاملا" صحیح است و جایگاه وی بیشتر مشابه نشستن در شبیه ساز پرواز و Simulator است. متاسفانه این وضعیت اشتباه, در خصوص محل قرارگیری صندلی و فاصله خالی پشت آن به بالاترین حد ممکن میرسد. البته بازهم باید اشاره داشت وجود این موارد در نمونه Mock Up و پیش ساخت کاملا" طبیعی هستند و قطعا" در نمونه های صنعتی و آزمایشی اصلاح میگردند. متاسفانه Ergonomy آلات دقیق و ترکیب MFD و Alternative Indicator ها در حالت کاربردی و عملیاتی قرار ندارند و گویا آلات مختلف از هواپیماهای گوناگون جمع اوری و نهایتا" بر روی این نمونه نصب گردیده اند. در پرواز هواپیماهای Glass Cockpit همواره از 2 گروه نشاندهنده های دیجیتال به عنوان Primary (اصلی) و همچنین آنالوگ به عنوان Alternative و Back Up در مواقع اضطراری استفاده میشود (این چیدمان در هواپیماهای Semi Glass Cockpit متفاوت است). نشاندهنده های آنالوگ همیشه دارای اولویت بندی هستند و به عنوان مثال مهمترین آنها Attitude (وضعیت نما), Air Speed (سرعت نما) و Altimeter (ارتفاع سنج) میباشند که متاسفانه در اینجا مهمترین آنها جزء کوچکرین نشاندهنده ها میباشد!


تصویر
محل قرارگیری زانوهای خلبان بالاتر از لبه بدنه
Canopy از جنس الیاف شفاف و البته بسیار بی کیفیت و همراه با موج است که بازهم در نمونه پیش ساز به عنوان یک عیب محسوب نمیگردد اما در بحث پرواز و مخصوصا" رادارگریزی دارای معایب فراوان است. جنس Canopy در یک هواپیمای رادارگریز و مافوق صوت بسیار مهم است و هرچه کیفیت آن بالاتر باشد, خلل و فرج و امواج نیز در آن کمتر هستند. اینطور که پیداست سیستم باز و بست آن نیز فعلا" بصورت دستی انجام میشود. موقعیت قرارگیری Stick در Cockpit با توجه به وضعیت اشتباه خلبان, تقریبا" مناسب است. اما این بخش نه تنها مجهز به سامانه Fly By Wire نیست, بلکه بر خلاف تحلیل مشرق, در این نمونه از فشار هیدرولیک نیز خبری نیست زیرا اساسا" موتور و پمپ جهت تامین این فشار وجود ندارد. احتمالا" نمونه Mock Up مجهز به شبکه Push-Pull Tubes و Connecting Rods جهت انجام فرامین در سطوح کنترلی میباشد. در این سیستم تمام سطوح توسط شبکه ای متشکل از مفتول و بازوهای فلزی و یا لاستیک مصنوعی به Stick و سایر Handle های کنترلی متصل میشوند و ممکن است در میانه مسیر, بازوهای شبکه توسط جک های گازی تقویت گردند. این سامانه بیشتر در گلایدرها و هواپیماهای بدون موتور مورد استفاده قرار میگیرد. با اینحال با فرض نصب موتور و وجود فشار Hydraulic, بازهم این سیستم توانایی تطبیق با کامپیوتر مرکزی جهت حفظ تعادل پیشرفته و اجرای فرامین Combination و ترکیبی را نخواهد داشت و شاید دلیل استفاده از طراحی Down Crank در انتهای بال ها نیز در این مورد نهفته باشد .... به هر حال این بخش نمیتواند پاسخگوی تمام نیازهای نمونه نهایی در میدان نبرد باشد و قطعا" باید مورد بازبینی قرار بگیرد.


تصویر
عملکرد شماتیک سامانه Fly By Wire

تصویر
عملکر سامانه Fly By Wire در جنگنده F-18
در چهارمین بخش تحلیل به سراغ مشخصات کلی بدنه میرویم. جنس این ماکت هرآنچه باشد قطعا" با نمونه نهایی یکی نیست! برخی دوستان به وجود خطوط متعدد و زوایای نامنظم در ساخت بدنه اشاره داشتند و عده ای دیگر آن را با بدنه موشک مقایسه نمودند که این قیاس از اساس اشتباه است. موشک با یک هدف و صرفا" برای یکبار پرواز ساخته میشود اما بدنه هواپیما اینگونه نیست و کوچکترین ناهمواری در پروسه ساخت میتواند موجب ایجاد Parasite Drag و اختلال در امر پرواز گردد. لذا نمونه نهایی بطور قطع فاقد این خطوط و ناهمواری های ناشی از ساخت غیر صنعتی میباشد. ارابه های فرود بسیار ضعیف و غیر متناسب با ابعاد و نقش جنگنده هستند. قطعا" این بخش نیز در نمونه اصلی دستخوش تغییرات و افزایش مقاومت میگردد. هرچند فعلا" قابلیت Retractable و جمع نمودن آنها فراهم نیست و این بخش نیز یک چالش عظیم در طراحی جنگنده های اینچنین محسوب میگردد. برخی دوستان به وجود یک سیم و ارتباط آن با هواپیما اشاره داشتند. هرچند Connector و سوکت این اتصال کاملا" مشابه GPU یا همان Ground Power Unit (اتصال ژنراتور زمینی به هواپیما برای تامین برق پیش از استارت موتور) میباشد, اما کابل ارتباطی گویای استفاده از برق تکفاز شهری است! احتمالا" این برق برای کارکرد فرضی صفحات نمایش دهنده MFD (مخفف Multi-Function Display یا همان نمایشگرهای چند منظوره) مورد استفاده قرار میگیرد. با اینحال بر اساس استانداردهای جهانی, سامانه های الکترونیکی هواپیما از برق Directional Current یا همان DC بهره میرند و احتمالا" برق خارجی با جریان AC توسط Rectifier داخلی یا خارجی به جریان DC تبدیل میگردد.


تصویر
اتصال GPU به هواپیمای ساکن
در یک جمع بندی کلی پروژه قاهر 313 در جایگاه خود به عنوان یک نمونه Mock Up بسیار عالی است و نباید انتظاراتی بیش از آن داشت. تمام موارد و نقایص فوق قطعا" بخش کوچکی از مشکلات متعدد این پروژه بزرگ هستند و متخصصان کشور همچنان راه زیادی برای تولید نمونه نهایی آن در پیش دارند. اما یک موضوع بسیار مهم در بسترسازی تکنولوژی های اینچنین نهفته است, بگونه ای که تا پیش از این امکان ساخت و تولید انبوه این سطح از تکنولوژی بال و بدنه و همچنین Avionic و سایر سیستم های هوایی پیچیده در کشور وجود نداشته است و برای انجام آن باید از هم اکنون سرمایه گذاری وسیع نمود. به امید انجام Maiden Flight و تولید انبوه F-313 در آینده نزدیک ...


موفق باشید تصویر​
 
.
Iran’s cutting-edge fighter a hoax, critics claim


Israeli aeronautics expert says newly unveiled Qaher F-313 looks like a fiberglass model, not a real aircraft


AP877993897020-635x357.jpg



Iran’s new state-of-the-art fighter jet was derided on Sunday by skeptics who claimed Tehran faked the new aircraft’s airworthiness. But one expert said it had the potential to be an effective defensive interceptor.

President Mahmoud Ahmadinejad said Saturday in a ceremony broadcast on state TV that building the Qaher F-313, or “Dominant” F-313, shows Iran’s will to “conquer scientific peaks.”

The plane displayed in the Iranian media and touted as a radar-dodging multi-role fighter-bomber looked more like a fiberglass or cardboard model, Israeli aeronautics expert Tal Inbar told Maariv.

“It’s not a plane, because that’s not how a real plane looks,” he said. “Iran doesn’t have the ability to build planes. Plain and simple.”

He pointed out the Qaher’s physical similarities, also noted by Iran’s Press TV, to the 1960s-era F-5E/F Tiger II, a warplane Iran has had in its arsenal since it was supplied to the US-allied regime of the shah before Iran’s 1979 revolution.

Aviation guru David Cenciotti, a freelance reporter, remarked on his blog that the plane sported “implausible aerodynamics and Hollywood sheen” and was laughably small for a fighter jet. He noted that the cockpit was far too basic for a sophisticated aircraft, and appeared “similar to those equipping small private planes.”

“The nose section is so small almost no radar could fit in it,” he wrote. “The air intakes are extremely small, whereas the engine section lacks any kind of nozzle: engine afterburners could melt the entire jet.”

“It looks like this pilot is in a miniature plane” and it appeared “nothing more than a large mock-up model,” he argued.

Iran also broadcast video footage of the Qaher F-313 in flight, which Cenciotti said appeared to fly like a “radio-controlled scale model more than a modern fighter jet.” He also noted it was suspect that Tehran did not release takeoff and landing footage of its new aircraft.


Still, an Israeli aerospace engineer who spoke with The Times of Israel on condition of anonymity said that while the plane displayed by the Iranian press on Saturday was clearly not a working prototype, it integrated advanced stealth design with extreme maneuverability. He said that while the Qaher’s design lacked bombing capability, it had the potential to be an effective interceptor capable of defending Iran’s skies from aerial threats.

“They need a defensive interceptor that gives them the element of surprise, and it is big enough to carry real air-to-air missiles,” he said.

The Qaher is one of several aircraft designs the Iranian military has rolled out since 2007. Tehran has repeatedly claimed to have developed advanced military technologies in recent years, but its claims cannot be independently verified because the country does not release technical details of its arsenals.


Iran's cutting-edge fighter a hoax, critics claim | The Times of Israel
 
.
Let's look back a little bit:
When Iran showed the pictures of RQ 170, people said it is fake, and photoshop, full of bumps, bad colored, duck-taped,...

0FC4aok.jpg


zMBZayL.jpg



That is why I say:
Leave a possibility that Iranians have, fully or partly, accomplished the plane.

Moron, I actually explained why colors of UAV displayed by Iranians ARE real:

http://www.defence.pk/forums/irania...th-uav-rq-170-downed-iran-48.html#post2373726

I never denied loss of UAV by US. I never claimed its a fake. Quite on contrary. Here my very first message in that thread:

Where from u get all that nonsense? US command never denied loss of UAV. Its Iranian fan boys who first claimed that they shot down UAV and now invent stories about making it landing intact.

I guess what happened is that RQ-170 crashed one week ago, then two days ago Iranians found its wreckage and declared great victory over imperialistic USA.

http://www.defence.pk/forums/irania...th-uav-rq-170-downed-iran-25.html#post2366441

I still think thats what happened in reality.

I also explained why UAV displayed by Iranians is NOT a model:

http://www.defence.pk/forums/irania...th-uav-rq-170-downed-iran-45.html#post2373460

So next time read properly before posting.
 
.
The only junk here is that plastic peace of crap that has made your country into the laughing stock of the world.

"Iraninan engine"

China which has an economy that is 11 time's bigger than yours, and a R&D budget that's bigger than your entire Military budget, vastly more engineers than you could ever imagine is having trouble building a reliable 4th generation Military engine, and lets not speak of let 5th gen, and that's why too this day they are still buying our engines, despite what some Chinese cheerleaders may say. LOL "Iranian engine" thanks for the laugh.

Firstly , judging this project is not logical and we have to wait for more information .

Secondly , none of the ones that are independent in designing or manufacturing fighter jets laugh at Iranian scientists' attempt and admire their will , its just a bunch of people who are spending billions on Russian and American fighter jets .

Thirdly , Even if this plane has countless problems but most of the Iranians still PREFER homemade products with the lowest quality to Russian mig 29s that were in the last hours of their life but your honest government sold to Iran .

This attempt is precious even tough It fails .
 
.
Secondly , none of the ones that are independent in designing or manufacturing fighter jets laugh at Iranian scientists' attempt and admire their will , its just a bunch of people who are spending billions on Russian and American fighter jets .

Nobody laughs at Iranian scientists, and I'm neither. Because I know that this stunt was set up by politicians and not by engineers or scientists.
 
.
The whole design means having something new, NOVELTY. Of course, it is a bold design. AMBITIOUS.
If they add your modifications, it would be F22 or some other American made fighter.
Do you think those who designed the plane did not know the wings are too small, or the intake issue? They were not specialized in avionics (like tens of PhD holders in aerospace)? They knew less than you?
Yeah Iran is ahead of the world. Mullahs called jinnies and they learned how to curve aerodynamics rules. :lol: This thing (I dont want to call it even a mock up) is nothing but very lame propaganda attempt. Its wrong on so many levels, I dont understand why someone are still arguing.

You should be the last to complain about copying foreign technology, considering the fact your space and missile program was built by (captured) German scientists. Not withstanding the fact that your (Soviet/Russian) equipment has failed in almost every war when it encountered US (western) equipment on a equal level.
Russian space program has very little to do with German technologies and scientists. German V-2 were very primitive one stage ethyl rocket stabilized with fins and unseparated warhead.
 
.
Yeah Iran is ahead of the world. Mullahs called jinnies and they learned how to curve aerodynamics rules. :lol: This thing (I dont want to call it even a mock up) is nothing but very lame propaganda attempt. Its wrong on so many levels, I dont understand why someone are still arguing.


Russian space program has very little to do with German technologies and scientists. German V-2 were very primitive one stage ethyl rocket stabilized with fins and unseparated warhead.

I don't care what you say about the plane or etc but watching an Israeli restlessly trying to convince people its fake or a mock up just brings 1 thing in my mind .


This is kinda in your blood to be anti Iranian , you are kinda programmed to be like that (It sees you're an Israeli Cylon)as all I can see in your posts ( in Iranian section ) is anti Iranian at all .

Take a look on your comments in this section , All you've written comes from your negative and anti Iranian view .
 
.
Better indeed! still wing area is too small. Canards are fixed, yet. Engine could not be that small in diameter. :enjoy:
Wing area too small for what? it has sufficient area combined with canards.
 
. .
What the Israelis are thinking is that it's a fibreglass shell... It's my 2nd posting, so i couldn't copy and paste the link here... But it's on the Antiwar website... You guys decide...
 
.
The only junk here is that plastic peace of crap that has made your country into the laughing stock of the world.

"Iraninan engine"

China which has an economy that is 11 time's bigger than yours, and a R&D budget that's bigger than your entire Military budget, vastly more engineers than you could ever imagine is having trouble building a reliable 4th generation Military engine, and lets not speak of let 5th gen, and that's why too this day they are still buying our engines, despite what some Chinese cheerleaders may say. LOL "Iranian engine" thanks for the laugh.
just burn with the sanctions and laugh on IRAN will not stop.
 
.
I don't care what you say about the plane or etc but watching an Israeli restlessly trying to convince people its fake or a mock up just brings 1 thing in my mind .


This is kinda in your blood to be anti Iranian , you are kinda programmed to be like that (It sees you're an Israeli Cylon)as all I can see in your posts ( in Iranian section ) is anti Iranian at all .

Take a look on your comments in this section , All you've written comes from your negative and anti Iranian view .
Well this "project" gave all of us a good laugh.

Seriously why they did not bother to make it even a bit realistic? Why they did not bother to ask a first course student in aerodynamics for advice? Simply everything in this thing is wrong. Do u have any answer?
 
.
The only junk here is that plastic peace of crap that has made your country into the laughing stock of the world.

"Iraninan engine"

China which has an economy that is 11 time's bigger than yours, and a R&D budget that's bigger than your entire Military budget, vastly more engineers than you could ever imagine is having trouble building a reliable 4th generation Military engine, and lets not speak of let 5th gen, and that's why too this day they are still buying our engines, despite what some Chinese cheerleaders may say. LOL "Iranian engine" thanks for the laugh.
nope,the junk is that smocking engine.....its why mig-29 was never superiuor to any western fighter jet at all.sorry but Iranian military technology is progressing very fast.it may take time but im sure by 2030 our military will be ahead of yours.not only Iran but even countries like Brazil and Turkey.keep this in mind that even now Iran is only next to Russia in science and technology.
SJR - International Science Ranking
old days you were ahead of China but now you are no match to them....IN ANY CASE!

anyway F-313 will use Iranian made engine.if you wanne make sure that Iran is able to produce the engine just notice that Iran can build engine for the SLVs.it means we got the technology to produce "X" alloy.so making engine wont be that hard for Iran at all.
 
.
Well this "project" gave all of us a good laugh.

Seriously why they did not bother to make it even a bit realistic? Why they did not bother to ask a first course student in aerodynamics for advice? Simply everything in this thing is wrong. Do u have any answer?

The BBC Persian expert which is an anti Government channel says its real and brought his reasons that you can find in my previous posts , then you say its not ?
 
.
Why you don't wait a few days or maybe months to see the truth. Don't destroy all the bridges behind you.
In my opinion I think the Iran's claim is true but I don't know in which stage they are. I have heard some news about other modules . I guess most of us are alive till next year .
 
.
Status
Not open for further replies.
Back
Top Bottom