What's new

Altay & Turkish Main Battle Tank Programs

Altay in Teknofest’19
IMG_9509.JPG

IMG_9506.JPG
 
. . . .


Adamlar prototipi diyor bu projeden bi bok olmaz daha. 2016 dan 2018 oradan 2019 şimdi de 2021. 2020de 2023 derler. Ellerinden biri alana kadar böyle devam.
:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

''
GEREKİRSE EK SÜRE!


Evrensel'in haberine göre, başlangıç tarihinden itibaren 8 yılı kapsayan destek için yatırımın öngörülen sürede gerçekleştirilememesi halinde Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından bu sürenin yarısı kadar daha ek süre verilebilecek.

585 milyon liralık sabit yatırım miktarı hesaplanan yatırım süresinin sonunda yılda 35 bin dizel motor, transmisyon ve alt sistem üretimi öngörülüyor.

DESTEKTE YOK YOK

Sahibi, Cumhurbaşkanı Erdoğan'a yakınlığını sürekli dile getiren Ethem Sancak olan BMC şu desteklerden yararlanacak:

* Yatırım KDV istisnası

* Gümrük vergisi muafiyeti

* KDV iadesi, kurumlar vergisi indirimi (Vergi indirim oranı yüzde 100, yatırıma katkı oranı yüzde 72, yatırıma katkı tutarının yatırım döneminde kullanılabilecek oranı yüzde 100)

* Sigorta primi işveren hissesi desteği (Azami tutar sınırı olmaksızın 10 yıl)

* Gelir vergisi stopajı desteği (10 yıl)

* Nitelikli personel desteği (Azami 69 milyon lira, nitelikli personel desteği, her bir nitelikli personel için asgari ücretin aylık brüt tutarının 20 katını geçmemek üzere 5 yıl süreyle uygulanacak).

* Faiz desteği ve/veya kâr payı desteği (141 milyon lirayı aşmamak üzere kredi kullanım tarihinden itibaren azami 10 yıl)

''
the source: https://www.birgun.net/haber/ethem-sancak-in-bmc-sine-super-tesvik-225824

The list of privliges continues, but the news misses some of them.

The Altay qualification finished a few years ago, could not be produced for a few years to come despite those unconditional supports to BMC from the ruling party.

The politics interfere into the army yet again.
 
. . .
I wonder if he is talking about the low initial production phase with saying serial production.
 
. . . .
https://kampfwagenkanone.wordpress.com/2019/09/23/altay-ile-alti-gun/

TURKISH

Altay İle Altı Gün
kampfwagenkanone Genel 23 Eylül 2019 6 Minutes
ettxiz4l.jpg


Öncelikle tarihe tanıklık ettiğimizin farkında olmalıyız. Yaşananlar ve yazılanlar bundan 40 yıl sonra tarih olacak. Ufak da olsa bir veri bırakmak, ileride hazırlanacak bir Türk zırhlı birlikler tarihine katkı sağlamış olmak için bunları yazıyorum. Yazacaklarım yeni bir şey içermeyebilir fakat Altay’ın üretiminde önemli roller oynayan kişilerin kendi deneyimlerini ve süreç dahilinde neler yaşadıklarını aktarma açısından önemli olacaktır diye düşünüyorum. Her ne kadar objektif olmaya çalışsam da bazı konularda bunu sağlayamamış olabilirim.

Öncelikle BMC’ye Teknofest’te görev alan BMC görevlilerine çok teşekkür etmek istiyorum. Bütün festival boyunca oradaydım. Kendilerini biraz yormuş olabilirim. Fotoğraflar için de Cem Bıkmaz’a teşekkür ederim.

K2 Black Panther ve Altay
Bu hususla ilgili bilgiyi tasarım mühendisinden edindim. Aslında soruyu ben sormadım. Ziyaretçilerin değindiği bu husus ciddi manada kafa karıştırıcı olabilir. En basit şekliyle anlatacağım. Olayın aslı şöyle: Ortada bir tank projesi var. Fakat bizim bu konuda bir deneyimimiz yok. Birinden destek alınması lazım. Devlet Korelileri seçiyor. K2 tankının mühendisleri tasarım aşamasında yardımcı oluyor. Süspansiyonun ise büyük kısmında elbette. Bu yardım “Alın bu bizim tankın planları.” gibi bir yardım değil. Sadece tasarım esnasında danışma-öneri alma şeklinde. “Şunu şöyle yapın, bunu yapmayın.” gibi bir durum söz konusu değil. Zaten K2 ve Altay tankı karşılaştırıldığında temel farklar ön plana çıkar. Bunlardan en önemlisi otomatik yükleyici ki bu kule tasarımının tamamen farklı olması demek. Ortaya konulan bir emek var. “Bu ne ya K2 kopyası.” demeden önce bir durup düşünelim.

Maliyet Konusu
En büyük eleştirilerden biri de Altay’ın birim fiyatı. Bu sorun ise sektör ile alakalı biraz. Ortada bir seri üretim hattı yok. Seri üretim hattı ve tesisin kurulmasından sonra birim başına düşen maliyetin de düşeceği söylendi. Onu topla bunu çıkar yapıp bir maliyet hesaplaması yapmak ise mantıksız. İşler pek öyle olmuyor.

Tankın Topu Hakkında
Bazı kompleksli ve sorunlu “Youtuber”ların ısrarla sorduğu sorunun cevabı basit. Tankın Rheinmetall’in 120 mm’lik L/55 topu MKE tarafından lisans altında üretiliyor. Yani burada, Türkiye’de MKE tarafından üretiliyor. Tekrar edelim; MKE tarafından üretiliyor. Topun namlu ömrü 1000 atım. Fakat art arda atışlar namluyu daha fazla yorar. Bu sebeple bu sayı tam olarak kesin olmayabilir. Ayrıca atış yapılan yerin basıncı ve sıcaklığı bile bu sayıyı etkileyebilmekte.

ynmdptxa-1.jpg

Neden Bu Kadar Gecikti?
Bu soruyu tasarım mühendisine sorduğumuzda sürecin nasıl işlediği hakkında bize bilgi verdi. Kuvvet’in ne istediğini üreticiye anlatması 1 sene sürüyor. Üreticinin ne anladığını Kuvvet’e anlatması 1 sene. Kuvvet’in ben bunu demedim, şunu dedim demesi ise süreci daha da uzatıyor. Ve bu daha başlangıç kısmı. Sektörün içerisinde olanlar bu işlerin hemen olmayacağını, uzun bir sürece bağlı olduğunu bilir. Olağan sürecin üstüne bir de başka hususlar gelince süreç çok daha uzun oluyor. Fakat halledilecek. Sakarya-Karasu’da büyük bir tesis yapılıyor. Yine 2021, bilemediniz 2022 gibi seri üretime geçilecek.

0bfoi0xn.jpg

Motor Konusu
Altay’ın güç grubu ve yürür aksamdan sorumlu mühendisine bu konuyu sorduğum zaman BMC Power şirketinin motor konusunda çalıştığını, hatta 1600 bg’ne kadar ulaşıldığını öğrendim. 1600 bg ne kadar doğru bilemeyiz. Ama doğru olsa bile bu hemen tanka takılacak diye bir durum söz konusu değil. Bir adet üretilen motordan bahsediyoruz ki bunun testleri ve sertifikasyon süreci var. Daha sonra seri üretime girecek ki bu en az 2 yıllık bir süreç.

Umman’daki Testler Hakkında
Bir takipçimin Twitter üzerinden yönelttiği soru üzerine bunu yazıyorum. Tankın testleri uzun süre devam etti ve ediyor da. Yine testler kapsamında Umman’da 600-700 km’lik bir parkuru tamamlamış. Hatta K2 Black Panther ile birlikte koşmuşlar parkuru. Yabancı bir kaynağa göre Altay bu parkurda motor arızası ile karşılaşmış ve durmuş. Fakat Umman’daki testlerde ve diğer testlerde tankı kullanan şoför bunun doğru olmadığını, hatta K2’nin bir ara “tıkandığını” ifade etti. Elbette sorunun ne olduğunu öğrenememişler. Nitekim bir tank durunca diğeri de duruyor, fakat mürettebatlar tanklarının başında kalıyor. Kimse kimsenin işine burnunu sokmuyor. Askerî heyet gelip neden durulduğunu soruyor. Bazen de düzenli aralıklarla bakım için duruluyor.

Altay Ekibi
Teknofest’in 6 günü boyunca oradaydım. Her sorulan soruyu, verilen tüm yanıtları dinlemeye çalıştım. Kendim de sorular sordum. Bütün çalışanlar, buna TTZA grubu da dahil, çok yardımcı oldu. Personele ait çadırda bana da yer açtılar. Çok güzel vakit geçirdim orada. Altay özeline dönecek olursak, özellikle tasarım mühendisi beyefendi bizleri bilgisiyle, konuya hakimiyeti ile mest etti. Fakat saçma sapan bir olaydan sonra kendisinin geri çekilmesi üzücüydü. Hem diğer ilgili arkadaşların, hem benim, hem de benim aracılığımla bilgiye ulaşacak insanların doğru ve gerçek bilgilere ulaşmasının önüne geçildi. BMC’nin çekincesini ve yaptığı hamleyi anlıyor olsam da olaya sebep olan o şahıs ile ilgili yasal süreçlerin başlatılması ve peşinin bırakılmaması taraftarıyım.

mvt_kk09.jpg

Diğer görevlilere gelecek olursak, ben çok iyi, temiz kalpli insanlarla tanıştım. Kendilerinin görev bilinci had safhada ve Altay’ın bizim için, Türk savunma sanayii için de derece önemli olduğunun farkındalar. Özellikle tankın şoförü bu konuda muazzam. Tanka o kadar bağlanmış ki… Elbette bu sadece şahsî bir bağlılık değil. Tankın hepimizin, tüm Türk milletinin emekleri ile yapıldığının bilincinde. Hatta bu yazıyı okursa belki kızar bana bunları yazdığım için ama, firma değişikliği söz konusu olduğu zaman tanktan ayrılacağı için çok üzülmüş ve ağlamış. Bu arada Altay’ın kilit isimleri Otokar’dan BMC’ye geçmiş. Tasarım mühendisinden montaj uzmanına kadar. Hatta tasarım mühendisinin Altay’ın en başından beri orada olduğunu ve bahsettiğim “alana hakimiyet” durumunun sebebinin bu olduğunu söylemeliyim. Yani sanmayın ki BMC tankı baştan yapacak. Kilit isimler tankla birlikte BMC’ye geldi.

Yine görevlilerle konuşurken çok ilginç bilgiler öğrendim. Prototipin ilk aşamaları, yapılan testler, sıcak-soğuk ortam testleri, atış testleri… Bunların detayına girmeyeceğim. Fakat ne kadar yoğun olduklarını anlamanızı sağlayayım. Teknofest’te sergilenen araca yakından baktığınızda da anlayabileceğiniz üzere epey bir yıpranmış. Çünkü yıllardan beri testlerde kullanılıyor. Neredeyse bütün testleri tamamlandı. Böyle olunca tank kısa sürede biraz yıprandı. Tabii henüz tükenmiş değil. Tanktan bahsediyoruz. Fakat testlerde görev alan personel de tankla birlikte yıpranmış. Kısa sürede yoğunlaştırılmış şekilde deneyimlenen tüm testler vs. personelin de sağlığını etkiliyor elbette. 7-8 saat boyunca tankın şoför kısmında kaldığınızı düşünün. Atış testlerinden dolayı çıkış yapmanız olanaksız. Şoför orada uyuduğunu anlattı. Atış yapıldığı zaman hafiften uyanıyor, daha sonra uyumaya devam ediyormuş. Hatta orada yemek de yemiş. Hâliyle o daracık yerde uzun süre geçirmek ne olursa olsun sağlıklı değil. Bunların dışında bizim bilmediğimiz kim bilir ne fedakarlıklar yapılıyor.

TTZA kısmından bir başka mühendis ile konuşurken konu halkımızdaki aşağılık kompleksine geldi. “Bizimkiler yapamaz. Bu yerli mi? Bunu biz mi yapmışız?” gibi sorular sormak bu kompleksin işareti. Bu sorun varken bizim “dış mihraklara” ihtiyacımız yok. Yine aynı muhabbette mühendis bey tüketim toplumu olduğumuz hususuna değinerek Altay’ın “gecikmesi” üzerine yapılan yorumları değerlendirdi. Halkımız hemen olsun bitsin, görsün ve tüketsin istiyor. Ama savunma sanayiindeki süreçler böylesine bir tüketim iştahını tatmin edecek kadar hızlı işlemiyor. Bunu Altay’da değil, diğer modern tankların üretim sürecinde de görebilirsiniz.

Sonuç olarak bu tüketim iştahını dizginlememiz ve biraz daha sabırlı olmamız gerekiyor. Ayrıca mezkûr kompleksin de üstesinden gelmemiz, sadece Altay için değil, tüm savunma sanayii için önem arz ediyor. 6 gün boyunca oradaydım, o insanlarlaydım. Psikolojilerini çok iyi anlıyorum. Biri tankın başına gelip “Hâlâ yapamadılar bir tankı.” deyince gerçekten üzüldüklerini gördüm. Bu milli bir proje. Her ne kadar sivil şirketler tarafından yürütülse, işin ticarî bir boyutu olsa da öncelikle aklımıza kazımamız gereken şey bu. Sizden rica ediyorum. Sabredelim. Emekleri görmezden gelmeyelim…

Translation as best as i could

(most of it is paraphrased - please use google translate for the original translation) :

ENGLISH

SIX DAYS WITH ALTAY

I'm writing this so that there is some data from this historic era that we are going through for future generations. I want to thank the BMC personnel at Teknofest, I was there for the whole festival (6 days) and i might have worn them out. Special thanks to Cem Bıkmaz for the photos.

K2 BLACK PANTHER AND ALTAY

I've gathered this info from the design engineer. The gist of it is like this : There's a tank project but we don't have any know how on the subject. We need to get support from someone. The government chooses the Koreans and the engineers of the K2 tank help us during the design phase. Large parts of the suspension got help this way. This help isn't like "here, these are the plans for our tank". It mostly consists of consultation > suggestion during the design phase. There isn't any "do this but don't do that" kind of help either. If you were to compare the K2 and Altay you would see the fundamental differences immediately.

ABOUT THE COST

One of the most controversial subjects about the project is the price per unit of the Altay. This problem is partly due to the sector. There is no serial production line yet. I've been told that after a serial production line and factory is put in place the price per unit will go down. There isn't much sense in doing a financial assessment by adding this and subtracting that - these things don't work that way.

ABOUT THE CANNON

The answer to the question some youtubers with a god complex and other problems repeatedly ask is simple. The tank uses Rheinmetall's 120mm L/55 cannon that is being produce under licence by MKE (Turkish firm). Again : PRODUCED BY MKE. The life of each cannon is said to be around 1.000 uses. But consecutive firings will degrade the cannon faster as well as the pressure and temperature of the location the firings are done. So the 1.000 number is not entirely exact.

WHY HAS IT BEEN DELAYED FOR SO LONG

When we asked this question to the design engineer he gave us information on how the process actually proceeds. It takes one year for the army to tell the manufacturer what it needs. It takes another year for the manufacturer tell the army what it understood. And the process is lengthened further by the army telling the manufacturer that they actually misunderstood. And this is just the beginning. People from the sector will know these things don't just happen and there is a lengthy process needed. When other factors are added to this already fragile process the whole timeline extends even further. But this is being worked on. There's a big factory being built in Sakarya-Karasu. The serial production is going to begin in 2021, or the most 2022.

ABOUT THE MOTOR

When I asked the engineer in charge of the power pack and undercarriage (mis translation? "Yürüyen aksam") they said that the BMC Power firm is working on the motor and they've managed to reach 1600hp. We don't know how true the claim for 1600hp is, but even taken at face value it can't be expected to be fitted into the tank ASAP. We're talking about a motor that has only one specimen produced so far, and there's still tests and certifications to go through. After that there's the serial production phase, so we're looking at a time frame of at least two years.

ABOUT THE TEST IN UMMAN

I'm writing about this because a follower asked about it in twitter. The tank has been undergoing tests for a long time and they're still continuing. In accordance to these tests the tank has complete a 600-700km parkour in Umman together with the K2 Black Panther. According to a foreign source Altay has had motor problems in this parkour and stopped. But the driver that was driving the tank in Umman and other test scenarios has told me this was not true at all. He claims that it was the K2 tank that had stalled, but they weren't told what the problem was. Thus, when one tank stops the other stops with it, but the crew stays with the tank at this stage. No one interferes with the other team. The military committee goes on and asks what the problem is. Sometimes there are also scheduled stops for maintenance too.

THE ALTAY CREW

I've been at Teknofest for 6 days. I tried to listen to every question and the answer to them while also adding my own. Everyone from the team including people from the TTZA group were very helpful. They created a space for me in the personnel tent and I had a great time while I was there. Back to Altay: especially the design engineer impressed us with his firm grasp of the subject. But after a nonsense issue he was revoked out of the area, which was a very sad development. They essentially blocked enthusiastic people, including me, from getting factual information about the tank. Even though I understand BMC's reservations and why they did what they did, I'm hoping the necessary legal action is taken against the individual who caused all this (AZYR : WTF happened??).

On to the other people on the team: I've met with very good people with good intentions. They're aware of their role in all of this and how important Altay is for the Turkish defence industry. Especially the driver of the tank, who is incredible in all of this. He's very connected to the tank, and not on a personal level, but more in the sense that he understands what Altay stands for and the hard work that has gone into creating it. Maybe he's going to be mad at me for sharing this, but when there was a change of companies he actually cried because he was going to be separated from the tank. By the way, all the key personnel on the Altay project has been transferred to BMC from Otokar. From the design engineer to the assembly specialist. I've got to note that the design engineers vast knowledge stems from the fact that he was there from the beginning of the project. Don't assume that BMC is re-building the tank, the key names have arrived at BMC along with the tank.

I've also gathered some interesting facts when talking to the team. I'm not going to go into the first phases of the prototype, the hot and cold tests, the fire test etc. But I want to share how busy they are. When you look closely at the tank at Teknofest you can see that it is pretty tired as it's being used for testing for years. It has nearly completed all the tests, and because of this the Tank is pretty scuffed up. Though it isn't "done in" yet - we are talking about a Tank after all. The personnel and crew has also taken their toll and they look very tired too. They've been undergoing fast and back to back tests along with the tank. Think of yourself in the drivers role and staying inside the tank for 7 to 8 hours. You can't leave because of the fire tests. He told me he was sleeping in there, waking up at the firings and then dozing off again. He was even eating there. Staying in such cramped quarters for long periods of time isn't healthy at all. I wonder what other sacrifices they've had to make that we don't even know of.

When talking to another engineer at the TTZA the subject veered into our publics inferiority complex. Questions like "We can't do this. Is this local? Did we do this?" point to this complex. When we're facing questions like these we don't need "foreign enemies". In the same conversation the engineer said "we are a consumer society" and talked about the comments on Altay's delay. The public wants it to be done immediately, want's to see it and consume it. But the defence industry doesn't work like that and it can't satiate the publics hunger for the product. You can also see the same scenario in other modern tank projects, not just Altay.

Concluding, this insatiable consumer hunger needs to be reigned in and we need to be patient. We also need to get over the aforementioned inferiority complex too, not just for Altay, this needs to happen for all the defense industry. I was there for 6 days, with those people. I understand their psychology well. I see them get really upset when they hear people coming up to the tank and commenting "they still couldn't manage to produce a tank". This is a national project, even though civilian companies are producing it and there is a commercial aspect - we should never forget that. I ask you to be patient and not ignore the labour and love that has gone into this.

 
Last edited:
.
Bu yazı saçmalık, üretimin neden geciktiğine dair elle tutulur hiç bir açıklama yok. İkame olarak duygu sömürüsü var.

These statements are nonsense, and there is no tangible explanation as to why production is delayed. Instead, there is the exploitation of emotion.
 
.
Bu yazı saçmalık, üretimin neden geciktiğine dair elle tutulur hiç bir açıklama yok. İkame olarak duygu sömürüsü var.

These statements are nonsense, and there is no tangible explanation as to why production is delayed. Instead, there is the exploitation of emotion.
The only question that it fails to answer is "why is the project running so late at THIS STAGE of the programme".

The other questions are answered fully and with details not really heard before. So i think your dismissal doesn't apply here.
 
.
They're pretty much ignoring that Otokar was the one to build the prototype and as such the necessary specifications should already have been cleared with the TSK. But by handing Altay to BMC, they've reset the whole damn proces.
 
.

Pakistan Affairs Latest Posts

Back
Top Bottom