I'm not against changing the constitution : the only think I don't like with the new presidentiel system is limiting the constitution judge mandate to 4 years which can push judge to don't make decison against the govt to fear to lose their job after the end of their mandate.
Otherwise this is quite similar to US's consitution : the president can make decree law, create his cabinet, be the party leader.....this is certianly not a dictatorship like CHP's pretend.
And of course this will permit to end the military constitution which authorised the coup.
But I simply don't think Erdogan deserve it anymore.
Lol it's like the US. No way near it.
Madde 1: Bağımsız ve Tarafsız Yargı.
Şu anda anayasada "Bağımsız" yargı yazıyor ama ne kadar bağımsız olduğunu görüyoruz, Cumhurbaşkanı ve Yüksek Yargı Üyeleri birlikte çay topluyor. ABD'de bırakın yüksek yargı üyesini, normal bir yargıç dahi başkan geldiğinde ayağa kalkmaz.
HAYIR.
Madde 2: 550 milletvekili yerine 600 milletvekili. 50 milletvekili daha demek, makam, ulaşım masrafını, telefon faturasını ödeyeceğiniz 50 kişi daha demek. ABD'de 1700'lerde 3 milyon nüfus varken 100 senatör 435 kongre üyesi vardı, şuan nüfus 300 küsür milyon hala aynı sayıda, neden iletişim şartları iyileşti. Türkiye'de kim seçtiği milletvekilini tanıyor da, bu adam bizimle ilgilenemiyor sayısı artsın diyor? HAYIR.
Madde 3: 25 yaş yerine 18 yaş. Bu bence doğru bir madde. Eğer bir yerin sakinleri "Bu genç aklı başında bizi yönetebilecek biri" diyorsa neden olmasın? Asıl sorun 25 yaşında yargıç olması. EVET.
Madde 4: Seçimlerin aynı gün yapılması.
Türkiye'de derin bir siyasi ilgi var. Türk halkı için her seçim bir "umut" demek. Bu yüzden yerel seçimlerde dahi büyük bir heyecan oluyor. Ben bu ülkede bütçe tasarrufu yapıldığını hayatımda görmedim, aynı günde iki seçim yapılıyor diye 2 kat yardım verilir. Zaten Türkiye'de, "Ben milletvekili olarak şu kişiyi, ama cumhurbaşkanı olarak başka partiden şu kişiyi" istiyorum diyen zerre insan yok. HAYIR.
Madde 5: Bakanlar ve Bakanlar Kurulunu denetleme yetkisi cumhurbaşkanına verilecek.
Allah aşkına böyle saçma salak bir şey olabilir mi? Cumhurbaşkanı kendi kafasına göre istediği birini bakan yapacak, ve bu bakanın işini yapıp yapmadığını tarafsız şekilde denetleyecek, hem de Türkiye'de. HAYIR.
Madde 6: Türkiye Büyük Millet Meclisi'nin bilgi edinme ve denetim yollarından gensoru kaldırılacak.
Bu demek oluyor ki, Cumhurbaşkanı isterse Reina saldırısını yapan Masharipov'u bakan yapar, sizin seçtiğiniz milletin vekilleri de bu adamı sorgu sual edemez. Ya da turizm bakanı ile ilgili bir yolsuzluk skandalı çıkar, millet vekilleri "Böyle duyumlar aldık." diye bakanı sorgulayamaz. HAYIR.
Madde 7: Parti Genel Başkanı Cumhurbaşkanı.
Başka bir rezalet. Diyeceksiniz ki ABD'de Trump Cumhuriyetçi Parti üyesi. Trump milletvekillerini yani kongre üyelerini belirleyemez, Trump partidekileri değil, partidekiler Trump'ı sorgular. Trump partiye başkanlık yapamaz. Yeni sistemde, cumhurbaşkanı milletvekillerini belirleyecek, bir mucize olur da o milletvekilleri cumhurbaşkanının önerdiği kanunu geçirmezse tekrar seçim yapıp milletvekili listesine başka birini yazacak. "Yani ya bu kanunu güdersin ya bu meclisten gidersin." HAYIR.
Madde 8: Cumhurbaşkanı yürütmenin başı olacak.
Yani başbakanın tüm yetkileri cumhurbaşkanına devredilecek, başbakanlık makamı kalkacak. Çift başlılık kalkacak, istikrar gelecek, anayasa kitapçığı fırlatılmayacak diye sevinenlere söylüyorum. Çin'de de istikrar var, neden mi? Çünkü tek bir parti var.
ABD'de de aynı devlet başkanı yürütmenin başıdır, fakat ABD'de herkes her yaptığının hesabını verir. Ortadoğu coğrafyasında bir adama bu kadar yetki verilmez. HAYIR.
Madde 9: Cumhurbaşkanı, salt çoğunluk ile soruşturmaya tabi tutulacak, 400 milletvekili ile yargılanacak.
Meclis'in cumhurbaşkanına bu kadar bağlı olduğu bir sistemde, hangi milletvekili parti başkanını mahkemeye gönderecek? Gönderdi diyelim, bu adamı kendi atadığı yargıçlar nasıl tarafıszca yargılayacak? HAYIR.
Madde 10: Cumhurbaşkanı Yardımcılığı
Cumhurbaşkanının kaç tane yardımcısı olabileceği ve kimlerin olabileceği hakkında kısıtlama yok. Yani tüm sülalesi olmak üzere 60 yardımcı olabilir siz de hepsinin makam aracını, telefon faturasını, benzinini, yemek fişini ödersiniz. HAYIR.
Madde 11: Seçimlerin yenilenmesi.
360 milletvekilinin onayıyla TBMM ve Cumhurbaşkanı seçimleri aynı anda yenilenecek. Cumhurbaşkanı ikinci dönemindeyken seçimler yenilenirse cumhurbaşkanı bir kez daha aday olabilecek. Yani 5 yıl boyunca başkanlık yaptı, ikinci kere seçildi, 4. yılda seçim yenilenirse ve tekrar seçilirse 14 yıl ülkeyi yönetmiş olacak. Millet sizi seçmiş zaten, neden bizi tekrar seçsin diye yasa yapıyorsunuz? HAYIR.
Madde 12: Cumhurbaşkanına OHAL yetkisi.
Şu anda OHAL içindeyken ne yapıldığını görüyoruz, akademisyenler "terörist" diye ihraç ediliyor, ne teröristliğini gördünüz diye sorabilen var mı? Bu kadar olay varken dışarıda eylem yapmaya cesareti olan var mı? İnternette bir şey yazarken düşünmeyen var mı? HAYIR.
Madde 13: Disiplin mahkemeleri dışında askeri mahkemeler kurulmayacak.
Ne getirdiği hakkında bir fikrim yok, yorum yapmayacağım.
Madde 14: HSYK yapısında değişiklik.
Hakim Savcılar Kurulu'nun 15 üyesinden 6'sını cumhurbaşkanı sıfatıyla, 6'sını parti başkanı olarak tek kişi atayacak. Eğer bir mucize olur da 400 milletvekili cumhurbaşkanı yargılansın derse, kendi atadığı adamlar cumhurbaşkanını suçlu bulur mu? HAYIR.
Madde 15: Madde 8'de belirttiğim yetkilerden biri. Cumhurbaşkanına bütçe yapma yetkisi de verilecek. HAYIR.
Madde 16: Teklifin 16. maddesiyle, önerilen hükümet sistemine uyum için anayasanın farklı maddelerinde bulunan bazı ibareler değiştiriliyor ya da metinden çıkarılıyor. Yani getirdikleri rezalet için anayasa içinde yüzlerce madde değişecek. HAYIR.
Madde 17: Sonraki seçim 3 Kasım 2019'da, cumhurbaşkanı ve milletvekileri 3 Kasım'a kadar görev başında kalacak. Sistem değişti, belki ben sana oy veren kişi olarak senin yeni sistemde cumhurbaşkanı ya da milletvekili olmanı istemiyorum. HAYIR.
Madde 18: "Cumhurbaşkanı seçilenin, varsa partisi ile ilişiği kesileceğine" dair hükmün kaldırılması, değişikliğin yayımı tarihinde; mevcut anayasada Bakanlar Kurulu, sıkıyönetim, tasarı, kanun hükmünde kararname, Askeri Yargıtay, Askeri Yüksek İdare Mahkemesi ibarelerinin kaldırılmasına dair değişiklikler de TBMM ve cumhurbaşkanı seçimleri sonucunda cumhurbaşkanının görevi başladığı tarihte yürürlüğe girecek. Yoruma kapalı.
18 Madde içinden sadece 1 düzgün madde çıktı. Daha detaylı bilgi almak isteyenler "Cem Toker ABD'deki Başkanlık sistemi ile Türk tipi başkanlığı kıyasladı" başlıklı videoyu izleyebilir.