What's new

Turkish Industry, Science and Technology

@Moderators- you should make this thread sticky. That's one of the most important threads in the whole Turkish section.
 
Last edited:
I don't know why but im so excited for this EV bus :D I checked Temsa's website, it seems like they finally updated their website, and put data about Avenue EV.

Battery: 70kWh
Max Motor power: 250kW
Max speed: 80km/h
Charge time: 8-10 minutes
Total Passenger :90
Maximum Mass: 19t

In my opinion, it would be better if it could has 150-200kWh battery power.

http://www.temsa.com.tr/urunDetay.aspx?id=142
http://www.temsa.com.tr/UserFolder/tr/arac fotolari/avenue ev/AVENUE_EV_TR.pdf
Bigger battery costs money, space, weight and charge time. I think they did the right thing. For hybrid cars my opinion is the same. Youre able to convert petrol to electricity. No need for bigger battery.
Im exited too. :)
 
I don't know why but im so excited for this EV bus :D I checked Temsa's website, it seems like they finally updated their website, and put data about Avenue EV.

Battery: 70kWh
Max Motor power: 250kW
Max speed: 80km/h
Charge time: 8-10 minutes
Total Passenger :90
Maximum Mass: 19t

In my opinion, it would be better if it could has 150-200kWh battery power.

http://www.temsa.com.tr/urunDetay.aspx?id=142
http://www.temsa.com.tr/UserFolder/tr/arac fotolari/avenue ev/AVENUE_EV_TR.pdf

In this case you should be even more excited about our indigenous electrical car project. Unfortunately, many Turkish citizens don't realize that this is by far the most important, most crucial, most significant project in the history of our nation after we failed Devrim project. I would go so far as to say that even all of our defense projects combined aren't as much important as this electrical car project.

Why?

Because this is our chance - as a nation and society - to reach the status of an industrialized and wealthy country. This is our opportunity to make good the past mistakes and to guarantee that they do not happen again. We have missed the age of combustion engines. But now with this new era of electric mobility we have a realistic possibility to compensate this grave mistake. We aren't China or India with over 1 billion people. We don't have to be successful in every field to generate enough wealth and prosperity. We're just 80 million. A functioning automotive sector could make us rich as South Korea.

People criticized the government for buying Saab 9-3 rights. They called the project fake and claimed that this hole undertaking is just "another spoof".

In fact, they did the absolute right thing:

"Yerli Otomobil" İçin Saab 9-3'ün Tüm Fikri Mülkiyet Hakları Satın Alındı!
Aydoğan Aykanat — 1 yıl önce

Son dönemde yoğun tartışmalara yol açan yerli otomobil konusunda Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık tarafından TRT Haber'de araç ile ilgili yeni açıklamalar geldi.
Bildiğiniz gibi Bilim, Sanayi ve Teknoloji Bakanı Fikri Işık tarafından Twitter'da "yerli otomobil"in paylaşıldığından bu yana ciddi tartışmalar dönmekte. Böylesi bir otomobilde herkesin yorum yapma ve görüş bildirmekte özgürlük bulunuyor, ancak birçok kesim de herhangi bir araştırma yapmadan da direkt karşı bir görüş sergileyebiliyorlar.

Bu eleştirmede ise işi raydan çıkartan olay Işık'ın paylaştığı araç görsellerinin Cadillac'ın 2007 model BLS'ye bire bir benzemesi oldu. Birçok kesim bunu oldukça zeki bir biçimde tiye alırken (Ki bu konuda favorim iPhonedo'nun "yerli telefon" muhabbetidir) aynı zamanda ağır eleştiriler yapan ve detayları bilmese de hep destek tam destek konusuna getirildi.

V%C4%B0DEO-Yerli-Otomobil-Haz%C4%B1r-Gibi-Yerli-Otomobilimizin-%C4%B0lk-Prototipleri-Tan%C4%B1t%C4%B1ld%C4%B1-5.jpg


Haberimizin konusuna geçmeden önce de şöyle bir şeyden bahsetmek istiyorum. Böylesine önemli bir gelişmenin tartışması siyasi olarak düşünülmemeli. Çünkü hepimizin karşısında filmi bile çıkan "Devrim" örneği bulunmakta. Yani işe sadece "yerli araba üretimi" olarak bakmakta fayda var. 1 Kasım seçimlerinin öncesinde yapılması, tanıtılan aracın kasasının bilindik bir araç olması, açıklamarın havada kalması gibi hatalar konusunda yorumlar elbette olacaktır. Ancak en azından Webtekno olarak bu tarz konulara kesinlikle siyasi olarak yaklaşmadan gelen bilgileri ve gelişmeleri aktarmakta olduğumuzu belirtmek isterim.

Neyse, biz konumuza yani "yerli araba"ya dönecek olursak TRT Haber'e önemli açıklamalar yapan Sayın Fikri Işık, bazı karışıklıkları ve eleştirileri de çözümlemiş oldu. Cadillac konusunda herhangi bir bilgi vermese de araç geliştirme ve üretimi için süreci hızlandırmak amacıyla ünlü araba üreticilerinden Saab tarafından 9-3 modelinin tüm fikri mülkiyet haklarının alındığını belirtti.

Saab-9-3-Turbo-wallpaper-1800x2880.jpg


Yani buradan anlayacağımız yerli aracımızın geliştirilmesi gereken altyapı Saab 9-3 baz alınarak yapılacak olabilir. Yani araç üretimi için "Ne yapmalıyız?" soruları Saab 9-3 baz alınarak geliştirilecek ve böylelikle üretim sürecinde bir hız kazanılacak. Yani "Saab 9-3 modelinde bakın şunu şunu yapmış, şunu şunu kullanmış, biz de bunu geliştirip şu şekilde yapabiliriz." gibi bir durum söz konusu olacak ve yine Işık'ın söylediğine göre minimum olarak aracın tüm parçalarından %85'inin Türkiye sınırları içerisinde üretilmesi planlanmakta. Ayrıca bu araç üzerinde çalışanların hepsinin Türk olacağı vurgusu da yapılmış.

maxresdefault%20%283%29%281%29.jpg


TÜBİTAK liderliğinde geliştirilen araçlar için asıl projenin arttırılmış menzile sahip bir elektrikli araç olduğu da belirten Bakan Işık, sıfırdan başlanarak bir prototip üretiminin 3-5 yıl süreceğini ve 1 Milyar Dolar gibi bir yatırım gerektirdiğini, Saab 9-3'ün tüm haklarının alınması ile hem bu maliyet düşürüldüğünü hem de zaman konusunda da önemli ölçüde kısalma olduğunu belirtiyor. (Gerçi araç Saab 9-3'e değil, Cadillac BSL'ye çok benziyordu, bu taraf biraz ilginç)

Sonuç olarak önemli çalışmalar yapılması ve ilk defa bir aracın görücüye çıkması da bereberinde birçok tartışmayı ve soru işaretleri getirdi. Bakalım ilerleyen zamanlarda ne gibi gelişmeler olacak ve kafaya takılan sorular tam olarak ne zaman çözülmüş olacak.
-> http://www.webtekno.com/otomobil/yerli-otomobil-saab-9-3-h11503.html
 
I would love to see a Turkish car brand with an electric engine, however the electric bus seems like its ready for production. They just need a recharging station on every route where the bus can stand for a few minutes longer, maybe at the final station and is ready to move again. This could be a game changer in Turkey.
 
Bigger battery costs money, space, weight and charge time. I think they did the right thing. For hybrid cars my opinion is the same. Youre able to convert petrol to electricity. No need for bigger battery.
Im exited too. :)

Come on bro, even Tesla S model has 100kWh battery variant, its an automobile. We are talking about one huge bus, extra 1 ton weight and space shouldnt be a problem. Bus shouldnt have range of 50km-70km, but 150+km even for in-city traffic.
 
I would love to see a turkish smart car. I love when i see challenging innovation that show the turkish skills in technology
 
Come on bro, even Tesla S model has 100kWh battery variant, its an automobile. We are talking about one huge bus, extra 1 ton weight and space shouldnt be a problem. Bus shouldnt have range of 50km-70km, but 150+km even for in-city traffic.

Maybe I'm wrong. Maybe they even developed and produced the battery. This could be the reason why they only used a 70kWh battery. I found this old article on aselsan.com


Türkiye'nin sanayi devleri ASELSAN ve TEMSA yüzde yüz yerli üretim elektrikli otobüs geliştirme projelerinde işbirliğine yönelik anlaşmayı imzaladı.
ASELSAN ve TEMSA, otobüs üretiminde yeni bir dönemi başlatacak adımı birlikte attı. ASELSAN tarafından geliştirilen motor ve motor sürücüleri, batarya ve batarya yönetim sistemleri, araç kontrol ve yönetimi sistemleri, radar, gece görüş sistemleri, ultrasonik sensörler, haberleşme sistemleri gibi elektrikli araç bileşenlerinin TEMSA tarafından geliştirilen ulaşım araçlarına entegre edilmesine yönelik olarak iki firma arasında anlaşmaya varıldı.
http://www.aselsan.com.tr/tr-tr/basin-odasi/haberler/Sayfalar/YerliOtobusTemsaAselsan20150304.aspx

I'm not sure anymore.

BATARYA VE MOTOR ASELSANDAN

ASELSAN'ın geliştirdiği motor ve batarya sistemlerinin Temsa tarafından geliştirilen otobüslere entegre edileceğini anlatan Genel Müdür Çelik, "Milli, özgün, yüksek güvenilirlikli, düşük maliyetli ve verimli teknolojiye sahip bu ürünümüzle küresel pazardaki etkinliğimizi artıracağız." dedi.

Adana'da üretilen otobüslerin dünyanın 66 ülkesinde yol kat ettiğini, kullanıcıları tarafından beğenilen modellerin tüketici tercihleri çerçevesinde her yıl daha da geliştirildiğini belirten Çelik, "Temsa, rakiplerini takip eden değil, sektörün takip ettiği markalar arasına girdi. Ar-Ge birimimizde 150'yi aşkın mühendis arkadaşımızın görev yaptığı tesislerimizde yılda 3 bin aracı yollarla buluşturuyoruz. Başta ABD ve Avrupa Ülkeleri olmak üzere var olduğumuz her yerde etkinliğimizi artırıyoruz." diye konuştu.
http://www.haberler.com/temsa-dan-yerli-elektrikli-otobus-8305049-haberi/

It seems so. Batteries are made by ASELSAN. Nice. This impressively shows one more time how important a decent defense industry really is.
 
Come on bro, even Tesla S model has 100kWh battery variant, its an automobile. We are talking about one huge bus, extra 1 ton weight and space shouldnt be a problem. Bus shouldnt have range of 50km-70km, but 150+km even for in-city traffic.
I understand you, but i dont agree with this YET. Battery tech is improving. Even with Graphene its getting more efficient and environment friendly. Just not yet but very close, a couple of years later its time to sart going EV fully. Now being and keeping ourselves active in this age is what we need to focus more on.

I would love to see a Turkish car brand with an electric engine, however the electric bus seems like its ready for production. They just need a recharging station on every route where the bus can stand for a few minutes longer, maybe at the final station and is ready to move again. This could be a game changer in Turkey.
I was thinking to put those chargers in last and first station. So no delay on road will occur.
 
Is there someone willing to calculate if its cheaper to drive electric?

Half-yearly_electricity_and_gas_prices_%28EUR%29.png

Btw, why am I paying the highest electricity price in Europe? wtf
 
Why not a Trolley Bus? It could save the Battery weight which is more efficient in the long run and cheaper since you will eventually have to change the batteries after a couple years which is very expensive.


Trolleybus_Cristalis_ligne_4.JPG
 

Country Latest Posts

Back
Top Bottom