What's new

Tunisian UAVs ( Arabic + English )

Tunisian Marine Corps

FULL MEMBER
Joined
Apr 16, 2012
Messages
660
Reaction score
1
Country
Tunisia
Location
Tunisia
الطائرات بدون طيار التونسية

تعتبر تونس من اول الدول العربية التي قامت بصناعة و تطوير الطائرات بدون طيار فكانت اول تجربة لها سنة 1996، و تقوم تونس بتصميم، تطوير و تصنيع طائراتها بدون طيار عبر
محليا عبر الشركة التونسية للصناعات الجوية Tunisia Aero Technologies Industries !


الطائرة بدون طيار من نوع: NASNAS MK1

NASNAS_3.jpg


الطول: 2.8 متر.
باع الجناحان: 4.80 متر.
الوزن الاجمالي: 35 كيلوغرام.
اقصى وزن للاقلاع: 75 كيلوغرام.
وزن الحمولة: 15 كيلوغرام.
المحرك: توربوني قوة 22 حصان.
قادرة على الطياران لمدة 11 ساعة متتالية و تقوم بمهام المراقبة و الارصاد الجوية و الاستطلاع و المساعدة في رسم الخرائط.


NASNAS_1.jpg



الطائرة بدون طيار: JEBEL ASSA

tati_10_0022.png


الطول: 3.75 متر.
الارتفاع: 1.25 متر.
قطر المروحة: 75-79 سم.
الوزن فارغة: 110 كيلوغرام.
اقصى وزن للاقلاع: 200 كيلوغرام.
اقصى وزن للحمولة: 30 كيلوغرام.
السرعة القصوى: 170 كيلومتر في الساعة.
اقصى معدل تسلق: 300 متر في الدقيقة.
المسافة التي تحتاجها للاقلاع: 250 متر على المدرج او 10 امتار بقاذف مساعد للاقلاع.
مدى الطيران: 1680 كيلومتر.
الارتفاع الاقصى: 4.75 كيلومتر.
قادرة على العمل لمدة 12 ساعة .


JEBEASSA_1.jpg


JEBEASSA_2.jpg


JEBEASSA_3.jpg





الطائرة بدون طيار: Thor

haruav_lowres.jpg


تتميز هذه الطائرة بدون طيار بانها:
قادرة على العمل لمدة طويلة جدا تصل الى 60 ساعة مع امكنية حملها لحمولات ثقيلة.
قادرة على القيام بمهام الهجومات العسكرية و الاستطلاع و الحراسة و المساعدة على رسم الخرائط و الرصد الجوي.
قادرة على حمل حمولات مدنية و عسكرية مثل:
اجهزة استشعار معقدة مثل e.g. RAPTOR pod .
اسلحة مثل صوارييخ مضادة للدبابات، صواريخ مضادة للسفن، صواريخ مضادة للتحصينات و المخابئ و غيره...
قادرة على توفير و القاء الامدادات العسكرية او المدنية في حالة الكوارث الطبيعية او غيره من الحوادث.
يمكن ان تحمل اجهزة مضادة للالغام.
يمكن ان تحمل اجهزة استشعار للرصد الجوي.
كما يمكنها ان تقوم باخماد الحرائق و عمليات الانقاذ البحرية



المروحية بدون طيار: Rotary Wing

ROT_01.jpg


تعد المروحية مشروع لشركة تونس لتكنلوجيا الطيران و تعد قفزة نوعية في مجال الصناعات الدفاعية التونسية و العربية وهي مروحية هجومية مسلحة بدون طيار مخصصة للدعم
الجوي القريب و مكافحة الإرهاب كما تتميز بقابلية لخوض معارك المدن بفضل شكلها الإنسيابي و مروحيتها خماسية الشفرات مما يعطيها قدرة كبيرة على المناورة
وتتميز هذه الروحية بإلكترونيات قل نظيرها في صناعة الطيران العربية و هي :
منظومة ردار منتصف النطاق Mid range radar system
ماسحات ليزرية 360 درجة، منظومة أجهزة إستشعار متعددة
منظومة إسستشعار للحركة
خريطة ثلاثية الأبعاد تمكها من الملاحة بأكثر أمنا وأسرع في المناطق الحضرية، وخصوصا عندما تستخدم وضع الطيران المنخفض.
كاميرة للقيادة و تتبع الأهداف (Pilot and target-tracking)
التسليح
مدفع رشاش موجه بصريا
قذائف غير موجهة ، قنابل دخانية ، قنابل ضوئية
2 صاروخ مضاد للدروع قصير المدى .
 
.
المشاريع الاخرى:

طائرة شبحية مازالت قيد التصميم

other_project_9-1280x687.jpg


و طائرات بدون طيار اخرى

other_project_8.jpg


other_project_6.jpg


و كاميرا

other_project_10.jpg


المصادر:



 
.
TUNISIAN UAVs
Tunisia is the first Arab countries that have manufacture and develop unmanned aircraft was her first experience in 1996, and Tunisia designing, developing and manufacturing unmanned aircraft locally through a company Tunisia Aero Technologies Industries!
Drone of the type: NASNAS MK1
Height: 2.8 m.
*Wings: 4.80 meters.
Total weight: 35 kg.
Maximum Takeoff Weight: 75 kg.
Load weight: 15 kg.
Engine: Torbone power 22 hp.
Able to pilots for a period of 11 consecutive hours and carry functions monitoring and meteorological survey and assist in mapping.

Drone: JEBEL ASSA

length: 3.75 meters.
Height: 1.25 meters.
Propeller diameter: 75-79 cm.
Empty weight: 110 kg.
Maximum Takeoff Weight: 200 kg.
Max payload weight: 30 kg.
Maximum speed: 170 miles per hour.
Maximum climb rate: 300 meters per minute.
The distance you need to take off: 250 meters on the runway or 10 meters launcher Assistant to take off.
Range: 1680 km.
Maximum elevation: 4.75 miles.
Able to work for 12 hours.

Drone: Thor
Very long endurance surveillance (up to 60 hours) with capability to carry heavy loads.

Endurance: >24 hrs

Missions: Meteorology, Mapping, Reconnaissance

Military/Civil Heavy Loads:

- Complex sensors (e.g. RAPTOR pod);

- Weapons: anti-tank, anti-ship, anti-bunker missiles, etc;

- Possibility to deploy military/emergency supplies in hostile territory or in case

of natural disasters.

- Possibility to deploy anti-mine devices.

- Possibility to carry large meteorogical-sensors.

- Possibility to deploy fire/pollution retardants in case of disasters.

- Possibility to deploy life-boats in case of maritime disasters

Rotary Wing UAV

Rotor:

Bearing-less, elastomeric hub, 5 rigid aerobatic blades, “wire cutter” steel tips and leading edges to enhance safety and gyroscopic stability, full 3d capability to achieve UAV to helicopter dogfight supremacy and maximal manoeuvrability in urban areas.

Sensor systems:

Mid range radar system

360° laser scanners, multiple sensor heads, creating an approximate three dimensional real-time model of the scenario, detect movements und prevent crashes. Full situational awareness for the crew and in the war room. Data will be stored and refined in a 3 dimensional map system which means safer and faster navigation in urban areas, especially when using a low flight profile.

FLIR and Camera System (Pilot and target-tracking)

All computing units are nitrogen cooled

Engines:

2×350 SHP, exhaust cooling by rotor downwash and bypass air. Dust filters.

Weapons in this configuration:

Stabilized high accuracy anti material cannon .50 cal hollow point ammunition with separate targeting optics

Metal storm pod, smoke and flash grenades

2 short range Anti-Tank missiles

source

 
. . . . .
thank you i forget that
@opz , @Malik Abdullah , @muse and @Arabian Legend don't just thank make a replay


Well, it's a beginning - and I think hat the situation for Tunisia is very different from for instance Pakistan - and here I think two things apply, at least to my thinking, it's very important to develop an internal industrial base, for instance for the engines, the avionics and optics and I think we have to think about how we can get the advantages of using satellites without using these because I don't know about Tunisia, but Pakistan do not manufacture sophisticated communication satellites, indeed funding is a huge problem in Pakistan, and secondly I think there is a resistance in Pakistan, that may not exist in Tunisia with regard to being involved with the West in strategic security paradigms.
 
Last edited by a moderator:
.
Well, it's a beginning - and I think hat the situation for Tunisia is very different from for instance Pakistan - and here I think two things apply, at least to my thinking, it's very important to develop an internal industrial base, for instance for the engines, the avionics and optics and I think we have to think about how we can get the advantages of using satellites without using these because I don't know about Tunisia, but Pakistan do not manufacture sophisticated communication satellites, indeed funding is a huge problem in Pakistan, and secondly I think there is a resistance in Pakistan, that may not exist in Tunisia with regard to being involved with the West in strategic security paradigms.
i think UAVs are cheaper than satellites
you can keep a eye for your land and kill any threat in same time
 
. .
Back
Top Bottom