What's new

The rise and fall of PIA; Has Imran Khan taken the right step?

We need to have a qoum that has ghairat. And is willing to change itself. Every uncle and aunty in Pakistan is walking, talking R-Wing in themselves.

In their minds*planets* they are the messiah and rest of the people are dajjal.

Since Bhutto this downfall has started.
Yes, Bhutto really accelerated it.
It all started with the murder of Liaqat Ali Khan.

And tbh, it all stated from the day, when Nawabs and Wadyras hijacked Muslim league. They made Muhammad Ali Jinnah all authority, and after they got Pakistan, they threw Quid in a remote part of Pakistan.
Actually, Wadyras and Khan's and Chodhries and Gaddi Nasheens hijacked the cause, for which millions of people gave their everything.
So, that's why I say, we need a guy, who really can do surgery against these cancers off Pakistans face.
Imran Khan, to be honest doesn't really know much about it.
@Ahmet Pasha
 
.
All government run institutions have one basic problem. Pensions. This bitch is a big drag on cash flows. This is why they should be privatized and pensions finished.

https://tribune.com.pk/story/2188262/2-rs6-billion-package-give-railways-breathing-space

LAHORE: Cash-strapped Pakistan Railways has managed to secure a relief package of Rs6 billion from the Economic Coordination Committee (ECC), which is expected to provide some breathing space to the company in the current crisis.

The amount, approved on Monday, would be given to the Ministry of Railways in three equal installments of Rs2 billion per month.

“Funds will be spent largely on paying salaries to staff and pensions to retired employees,” stated a spokesperson for Pakistan Railways.
This pension bomb you can also put under the mountain of achievements of Bhuttos and Sharifs. They often hire older party workers for some menial jobs at PR, PIA and PSM. Within a few years they reach retirement age and retire with full pension and benefits while not even served the organization for very long. At the height of employment PSM had an average age of 50+.
 
.
pakistanis are simply incapable to run the affairs of a country. the brilliant minds always tend to look for a better future abroad . some by choice others are forced to quit. only the mediocres , corrupt and hooligans can survive in this system. PIA got exposed and humiliated as it used to work all over the world and the world has taken it seriously . otherwise we have similar situation in every department.
 
.
upload_2020-7-3_10-57-26.png
 
.
We can debate about handling or mishandling of the PIA pilots affair till kingdom come, it would make no difference to the plight of Pakistani pilots & aviation personnel who could lose their job with the foreign airline as a result. The whole Pakistani nation has been shamed, something that cannot be undone.

As far as the loss-making PIA is concerned, it would take decades before it recovers from this PR disaster. Logical action would be to close it down altogether as soon as possible; because even after the European ban is lifted, few would dare travel by PIA if they have an alternate choice, why prolong the agony?

None of this could have happened without the active involvement of the CAA. Unless all those CAA personnel who cooperated in this affair are severely punished; something as scandalous could happen again after a few years. Civil Aviation Authority, therefore, needs a complete overhaul.
 
Last edited:
.
The real story as stated in an article by Irshad Bhatti is:

جعلی پائلٹوں کو گراؤنڈ کرتے کرتے پی آئی اے کو ہی گراؤنڈ کر دیا، جو کام غیر نہ کر سکے وہ اپنوں نے کر دیا۔ 24جون، قومی اسمبلی، کراچی طیارہ حادثے کی تحقیقاتی رپورٹ پیش کرتے غلام سرور خان نے یہ کہہ کر دھماکا کر دیا کہ 860پائلٹوں میں سے 262جعلی، دیکھتے ہی دیکھتے جعلی، جعلی پائلٹ جعلی، دنیا بھر میں شور مچ گیا۔

یہ شور شرابہ جاری تھا، غلام سرور دوبارہ نمودار ہوئے، فرمایا، پی آئی اے کے تو 141پائلٹ جعلی، مشکوک، اس کے ساتھ ساتھ ایئر بلیو کے 9، سیرین ایئر لائن کے 10، شاہین ایئر لائن کے 17اور 85پائلٹ دیگر بھی جعلی، مشکوک، مطلب پاکستان کی پوری فضائی انڈسٹری مشکوک، اب دنیا کو اسے سیریس لینا تھا، سیریس لیا، یورپی یونین نے پی آئی اے پر پابندی لگا دی، اقوام متحدہ پابندی لگی۔

متحدہ عرب امارات نے اپنی ایئر لائن میں 50سے زائد پاکستانی پائلٹوں کے لائسنسوں کی تصدیق کیلئے پاکستان کو خط لکھ دیا، ملائیشیا نے اپنی ایئر لائن میں کام کرنے والے 20پاکستانی پائلٹوں پر پابندی لگا دی، ویتنام نے 20پاکستانی پائلٹوں کو گراؤنڈ کر دیا، کویت نے 7پاکستانی پائلٹوں، 56انجینئرز کو معطل کر دیا۔

یوں پاکستان آرمینیا، انگولا، کانگو، ایران، افغانستان کے بعد وہ ملک ٹھہرا جس کی ایئر لائن کو یورپ میں آپریٹ کرنے کی اجازت نہیں۔

ایک طرف یہ پابندیاں، جگ ہنسائی، دوسری طرف بات آگے بڑھی، پتا چلا، پی آئی اے کے 141جعلی، مشکوک پائلٹوں میں 39پائلٹ ریٹائر، فوت ہو چکے، 29پائلٹوں کے نام، ایمپلائی نمبر، سی اے اے ریفرنس نمبر غلط، مطلب ڈیٹا ہی غلط، 4پائلٹ وہ جن کے لائسنس ہائیکورٹ درست قرار دے چکی، 10پائلٹوں نے عدالت سے رجوع کر رکھا۔

7پائلٹوں کے اسٹیس کا کسی کو علم ہی نہیں، 18پائلٹ ایسے جنہیں سول ایوی ایشن نے ابھی ایئر لائن ٹرانسپورٹ لائسنس ہی جاری نہیں کیا، اب ہونا تو یہ چاہئے تھا کہ جیسے ہی پتا چلتا کہ پائلٹ جعلی، مشکوک، خاموشی سے تحقیق ہوتی، انکوائری بورڈ بنتا، متعلقہ پائلٹوں کو شوکاز نوٹس جاری ہوتے، انہیں بلا کر سوال و جواب ہوتے، جانچ پڑتال ہوتی، جتنے پائلٹ جعلی نکلتے، انہیں نوکری سے نکال دیا جاتا۔

اس کے بعد دنیا کو بتایا جاتا کہ آئے روز کے حادثوں کے بعد ہم نے اپنی ایئر لائن پائلٹوں کی جانچ پڑتال کی، اتنے پائلٹ مقررہ معیار پر پورا نہیں اترے، انہیں فارغ کر دیا گیا، مگر یہاں صورتحال یہ، وفاقی وزیر غلام سرور خان جب تک جعلی پائلٹوں پر دو تقریریں، دو پریس کانفرنسیں اور 2ٹی وی ٹاک شو کر چکے تب تک انہوں نے پی آئی اے حکام کو یہ بھی نہ بتایا کہ تمہارے کون کون سے پائلٹ جعلی، مشکوک۔

اب بتایا جا رہا، 121پائلٹ وہ جن کا ایک پرچہ بوگس نکلا، 39پائلٹ وہ جن کے 2پرچے بوگس نکلے، 21پائلٹ وہ جن کے 3پرچے بوگس، 15پائلٹ وہ جن کے 4پرچے بوگس، 11پائلٹ وہ جن کے 5پرچے بوگس، 11پائلٹ وہ جن کے 6پرچے بوگس، 10پائلٹ وہ جن کے 7پرچے بوگس اور 39پائلٹ وہ جن کے آٹھوں کے آٹھوں پرچے بوگس۔

یہ بوگس پرچوں سے کیا مراد، یہ بھی سن لیں، پاکستان میں پائلٹ بننے کا طریقہ کار یہ، ایف اے کے بعد کوئی بھی بندہ اپلائی کر سکے، پہلے سول ایوی ایشن کا میڈیکل ٹیسٹ، یہ کلیئر ہو جائے تو فلائنگ اسکول میں داخلہ (اس وقت ملک میں 10سے زائد فلائنگ اسکول) 3ماہ زمین پر تربیت، 3گھنٹے کی فلائنگ، پہلا لائسنس مل جائے، اس کے بعد مزید پڑھائی، امتحانات، 40گھنٹے کی فلائنگ، یہ مرحلہ عبور ہو جائے تو پرائیویٹ پائلٹ لائسنس مل جائے۔

اس کے بعد 200گھنٹے کی فلائنگ، 8تحریری امتحانات، انسٹرومنٹ ریٹنگ کا عملی امتحان، اس کے بعد کمرشل پائلٹ، اب بندہ کیڈٹ پائلٹ، معاون پائلٹ بننے کا اہل، اس کے بعد 16سے 18سال بطور معاون پائلٹ اپنے فلائنگ گھنٹے پورے کرنے کے بعد کپتان بننے کیلئے تحریری امتحان، 100سوالات پر مشتمل 8پرچے (یہاں پائلٹوں نے مبینہ طور پر بوگس پرچے دیے)۔

یہ امتحان پاس کرنے کے بعد اے ٹی آر جہاز پر 50گھنٹے کمانڈ پائلٹ کی تربیت، اس کے بعد سول ایوی ایشن ایئر لائن ٹرانسپورٹ لائسنس جاری کرے، یہی وہ لائسنس جس کے جعلی ہونے کا شور مچا ہوا، یہ بوگس پرچے اپنی جگہ امتحان میں کسی اور کو بٹھانا کیوں، ہوا یہ کہ چونکہ پاکستان میں پائلٹوں کی تربیت کیلئے کوئی مقامی نصاب نہیں۔

لہٰذا قیام پاکستان سے امریکی فضائی نصاب رائج، 2010میں سول ایوی ایشن نے اچانک یورپی نصاب لاگو کر دیا، یہ نصاب آیا، کسی کو اس کی کچھ سمجھ نہ آئی، سب پائلٹوں کو جان کے لالے پڑ گئے، یہیں سے زیادہ تر جعلی پن، مشکوک پن شروع ہوا۔

یہاں یہ بھی یاد رہے کہ سوا، ڈیڑھ سال پہلے بھی سول ایوی ایشن جعلی پن پر انوسٹی گیشن کرچکی، 28پائلٹوں کو شوکاز نوٹس بھی جاری کئے، کچھ پائلٹ عدالت بھی گئے، موجودہ تحقیقات کی بنیاد سپریم کورٹ کا جعلی ڈگریوں پر ازخود نوٹس، فروری 2019میں پائلٹوں کی ڈگریاں چیک کرنے کیلئے بورڈ بنا۔

بیسیوں پائلٹوں سے تفتیش ہوئی، 9نے اعتراف بھی کیا، مگر بات وہی، 23 اندرون ملک، 30سے زائد بیرون ملک پروازوں والی، 6یونینوں، ایسوسی ایشنز کی بلیک میلنگ میں نکو نک پھنسی، 10 سالوں میں 11چیف ایگزیکٹیو بھگتا چکی، 462ارب خسارہ والی پی آئی اے جس نے 2006سے کوئی جہاز نہیں خریدا، جو کل تک فخر کی علامت، منافع بخش ادارہ، پاکستان کی پہچان، جو آج تباہی و بربادی کی داستان، جو دنیا کی سب سے غیر محفوظ ایئر لائن، جسے 18بین الاقوامی روٹس پر 454کروڑ خسارے کا سامنا،

جس کا 2009سے 2019کے دوران خسارہ 3کھرب 71ارب 14کروڑ کا، جس کے قرضے چھوڑیں، قرضوں پر سالانہ سود ہی 16ارب، جس کے پاس 30بتیس جہاز اور 15ہزار 52ملازمین، گنجائش، ضرورت سے ڈبل، اسی ایئر لائن کو پچھلے کھنڈر بنا گئے، موجودہ نے جعلی پائلٹوں کو گراؤنڈ کرتے کرتے اسے ہی گراؤنڈ کر دیا، جو کام غیر نہ کر سکے وہ اپنوں نے کر دی

https://jang.com.pk/news/792542

Translation from one language to another is an art, I therefore regret my inability to translate it. Suffice it to say that if the intention of PTI gov't was to fire a few pilots with suspect licenses; their Aviation Minister has also succeeded in killing off the PIA along the way. Well done PTI, you are doing a great job.
 
. . .
PIA should just close shop... they are a complete disgrace.

fire all of them... let them apply to international airlines see if they can even get jobs of a toilet cleaner.
I agree with this.
They need to shut it down, make everyone redundant and resurrect it from the ground up, like a new airline, with new management and staff. It needs to be run on a private commercial basis rather than the fiefdom of whichever political party happens to be in power.
This goes for all state owned enterprises.
If they don't make a profit, shut them down.
Don't keep them open just to keep people employed and money flowing into politician's pockets.
 
.


Did you mean $8.2B net profit or revenue?... it cannot be profit.

I assume it is $8.2B revenue/turnover/sales?.. if so you need to put PIA comparative revenue numbers... or better comparative Gross Profit numbers.

but i get the over all point you trying to make .. yes clearly PIA is overstaff

their Aviation Minister has also succeeded in killing off the PIA along the way.



PIA was already dead.. they just exposed it.

in a normal situation PIA should have been shut down years ago.
 
.
Did you mean $8.2B net profit or revenue?... it cannot be profit.

I assume it is $8.2B revenue/turnover/sales?.. if so you need to put PIA comparative revenue numbers... or better comparative Gross Profit numbers.

but i get the over all point you trying to make .. yes clearly PIA is overstaff





PIA was already dead.. they just exposed it.

in a normal situation PIA should have been shut down years ago.
You are accountant CPA, know better then me ... lolz
 
.
You are accountant CPA, know better then me ... lolz

more importantly you need to be able to read numbers.. No passenger aviation industry on this planet can make a $8.2 billion profit..

unless you have an Indian accountant working for you

:-)
 
.

Pakistan Affairs Latest Posts

Back
Top Bottom