What's new

PIA plane crash near Model Colony Karachi with 93+ on board

Great post Aspen.

It's obvious from the pictures of engine damage and what the survivor states in the TV interview that the plane landed on its engines temporarily before going around. Utterly tragic!


the tragic ,last 100 meters suddend decent,,and last 10/12 seconds would have cleared the buildings,residential area, the ill-fateded plane was in glidepath when last minute it revered to slight left, also,
otherwise he was clear for belly landing...
 
.
the tragic ,last 100 meters suddend decent,,and last 10/12 seconds would have cleared the buildings,residential area, the ill-fateded plane was in glidepath when last minute it revered to slight left, also,
otherwise he was clear for belly landing...

I wonder why he didn’t try to use the other runway?
 
. . . . .
Unfortunately it seems miss judgement is involved aswell from Pilot, On 1st attempt despite the landing gears was not working properly he touched the runway according to one of the survivor which means he possibly damaged the engines in 1st landing attempt and should not have opted to fly back in the air and also delayed to call a mayday for ATC.
 
. .
Then you must read this my friend. From a private Pilot.

بطور ایک پرائیوٹ پائلٹ کوشش کی ہے کہ عام قارئین کو بات سمجھ آ جائے اِسی لیے زیادہ ٹیکنیکل زبان سے پرہیز کِیا ہے ۔

معلوم نہیں کہ جب طیارہ لاہور سے کراچی پرواز کے لیے روانہ ہُوا تو اُس وقت اُس کے دونوں انجن ٹھیک حالت میں تھے یا ایک انجن ہی کام کر رہا تھا ۔ لینڈنگ گیئر کی کیا پوزیشن تھی کیا وُہ تکنیکی طور پر بالکل ٹھیک تھا ؟ عُموماً یہ ممکن نہیں ہوتا کہ دورانِ پرواز کِسی طیارے کے دونوں انجن بیک وقت یا تھوڑے وقفے کے بعد فیل ہو جائیں ۔ آج گِرنے والا طیارہ بھی دو انجن والا تھا لیکن ایسا نہیں ہے کہ کبھی طیارے کے دونوں انجن فیل نہ ہُوئے ہوں بہرحال اُس کی وجہ ہوتی ہے جیسے امریکن پائلٹ C.B.Sully کے کمرشل طیارے کی پرواز کے کُچھ لمحات بعد ہی پرندوں کے ٹکرانے سے دونوں انجن فیل ہوگئے اور اُس نے ایمرجینسی میں طیارے کو گلائیڈ کرتے ہُوئے دریائے ہڈسن میں اُتار دِیا اور تمام مسافر اور عملہ محفوظ رہے ۔ ایسی چند مثالیں اور بھی دی جاسکتی ہیں لیکن بات کرنے کا مقصد یہ تھا کہ بغیر انجن اور پاور کے بھی گلائیڈنگ اور لینڈنگ ممکن ہے ۔
ابھی یہ معلوم نہیں کہ طیارے کے لینڈنگ گیئر پُوری طرح کُھل پا رہے تھے یا اُدھورے کُھل رہے تھے ۔ لینڈنگ کے لیے جہاز کے لینڈنگ گیئر پُوری طرح کُھلے ہونے چاہئیے ۔
یہاں ہم یہ فرض کر لیتے ہیں کہ دونوں انجن فیل ہیں ، لینڈنگ گیئر پُوری طرح کُھل نہیں رہا تو اب پائلٹ کو کیا کرنا چاہئیے ؟
پائلٹ کو مُناسب حالات میں اگر ممکن ہو تو طیارے کو ایک دو ٹرن اراؤنڈ چکر لگوانا بہتر رہتا ہے تا کہ اگر سسٹم کی کمانڈ میں کوئی مسئلہ آ رہا ہے یا سائیڈ ایرر ہے تو وُہ دُور ہوجائے اور لینڈنگ گیئر کُھل سکیں لیکن یہ تب ہی ممکن ہے جب جہاز کے دونوں یا ایک انجن کام کر رہا ہو ، آپ کے جہاز کے پاس تھرسٹ ہو یا پھر آپ کی رن وے اپروچ پر پرواز کی بُلندی تین سے چار ہزار فیٹ ہو ۔
آج کراچی میں ہونے والے پی آئی اے کے طیارہ حادثے میں بُہت ساری چہ مگوئیاں جاری ہیں اور ظاہر ہے پاکستان میں ایئر بلیو حادثہ ہو ، بھوجا ایئر لائین حادثہ ہو یا جُنید جمشید طیارے کا سانحہ ہو کبھی بھی مکمل تحقیقات سامنے نہیں آئی ہیں خیر اس بات کو اِدھر روکتا ہُوں پہلے اپنی بات پُوری کر لُوں ۔
اچھا طیارے کے دونوں انجن فیل ہوگئے ، لینڈنگ گیئر مکمل نہیں کُھل رہا تھا اسی لیے پائلٹ نے طیارے کو چکر لگوانے کا فیصلہ کِیا ۔ لوگ مُجھ ناچیز پر ہنسیں گے لیکن یہ ایک نہایت ہی جلدبازی کا فیصلہ تھا میں اِس کو بے وقوفانہ فیصلہ نہیں کہتا کہ پائلٹ کی کوشش رہی ہوگی کہ لینڈنگ گیئر مکمل کُھل جائے تا کہ سیف لینڈنگ ممکن ہو سکے ۔
گلائیڈنگ کا حساب کِتاب کیا ہے ؟ تھرسٹ کے ختم ہونے کے بعد طیارے کی پرواز کی بُلندی ، آگے کا سفر اور نیچے گِرنے کا تناسب کیا ہے ؟ یہ تناسب 10:1 ہے یعنی بالفرض اگر طیارہ چھتیس ہزار فیٹ کی بُلندی پر ہو اور اُس کے دونوں انجن فیل ہو جائیں تو کیا خیال ہے کیا ہوگا ؟ طیارہ کِسی وزنی پتھر کی طرح زمین پر نہیں آن گِرے گا بلکہ ہر ایک میل نیچے آنے یعنی پرواز کی بُلندی کم ہونے پر وُہ سترہ میل 17 miles آگے فاصلہ طے کرسکے گا ۔اب چھتیس ہزار فیٹ تقریباً 7 میل بنتے ہیں تو اِس صُورت میں طیارہ 70 میل تک آگے فاصلہ طے کرسکتا ہے اور کسی قریبی ایئر پورٹ پر ہنگامی لینڈنگ کرسکتا ہے ۔
مذکورہ طیارہ ایئر پورٹ کے قریب پُہنچ چُکا تھا جس کی بُلندی ہزار فیٹ سے لے کر دو ہزار فیٹ تک عُموماً ہوتی ہے یعنی یہاں سے دوہزار فیٹ کی بُلندی ہونے کی صُورت میں طیارہ زمین سے0.3787 میل اُونچائی پر تھا اور اس کی آگے گلائیڈنگ 3.787 میل یعنی چار میل کے قریب کم از کم بنتی ہے ۔ جبکہ ہزار فیٹ کی بُلندی کی صُورت میں طیارہ 1.8935 میل یعنی دو میل کے لگ بھگ آگے فاصلہ طے کرسکتا تھا زمین کو چُھو نے سے قبل ۔
یاد رہے یہ ایک عُمومی فارمولا ہے جو بعض حالات میں ایک آدھ فیصد کم یا چند فیصد زیادہ بھی ممکن ہے ، ایکسیپشنز آر آلویز دیئر ۔
جی جناب دونوں انجن فیل ہیں ، وقت کم ہے مزید ہائیٹ آپ لے نہیں سکتے تو طیارے کو ٹرن اراؤنڈ کروانا ایک مُہلک اور غلط فیصلہ ہے ۔ آپ کو چاہئیے کہ ایئر پورٹ کے رن وے پر بیلی لینڈنگ کروانے کا مُشکل لیکن ناگُزیر فیصلہ لیں ۔ یہ ایک مُشکل لیکن آخری حل ہے ۔ یہ اِتنا زیادہ خطرناک نہیں جِتنا سُننے میں لگتا ہے ۔ ممکن ہے رگڑ کی وجہ سے طیارے میں آگ لگ جائے لیکن ایئر پورٹس پر فائیر بریگیڈ کا عملہ ایسے حالات سے نمٹنے کے لیے ہر وقت تیار ہوتا ہے ۔ مُجھے قوی یقین ہے کہ تمام مُسافر بشمول عملہ بچ جاتے یا شاید چند افراد اپنی جان سے جاتے لیکن یہی آخری حل تھا ۔
جناب اِس پوسٹ میں اِس سے زیادہ تکنیکی باتیں لِکھنا بے وقوفی ہوگی لیکن سوالات کُچھ اور بھی ہیں ۔
ایئر بھوجا طیارہ ، ایئر بلیو طیارہ اور جُنید جمشید والا طیارہ کیوں گِرے ؟ آخرالذکر طیارہ ایک انجن پر اُڑایا گیا کہ چھوٹی فلائیٹ ہے ( پنڈی ) اسلام آباد پُہنچ جائے گا لیکن جو ہُوا سب کے سامنے ہے ۔ کاک پُل پنڈی گرنے والا بھوجا ایئر لائین کا طیارہ اُڑنے کے قابل ہی نہیں تھا جس کو زبردستی کُچھ دے دِلا کر فِٹنس سرٹیفیکیٹ اور اجازت نامہ دلوایا گیا ۔ ایئر بلیو کا مُجھے معلوم نہیں ۔ اِن تمام حالیہ برسوں میں ہونے والے حادثات کا ذمہ دار کون ہے ؟ کیا اُن کو محض سزائیں دینا ، معطل کرنا یا نوکری سے برخاست کردینا کافی ہے یا اُن پر باقاعدہ مقدمات چلنے چاہئیے تھے ؟ کیا مرنے والے جو عید کی خُوشیاں اپنے پیاروں کے ساتھ منانے آ رہے تھے اُن کے لیے “ اللہ پاک مغفرت کرے اور لواحقین کو صبرِ جمیل عطا فرمائے ۔ آمین “ کہہ دینا کافی ہے یا اُن کو اِنصاف بھی مِلنا چاہئیے ؟ یا اُن کو شہید کہہ کر فائل بند کردیں ؟
تحقیقات کبھی پبلک تو کریں تاکہ ہمارے جیسے جُہلا کو بھی تو معلوم ہو کہ چل کیا رہا ہے ؟ آپ کو معلوم ہے یا نہیں لیکن جاتے جاتے ایک انوکھی بات بتاتا ہُوں ؛ ایک پی آئی اے کا طیارہ تھا جو کسی یورپی مُلک پُہنچا تو چیکنگ پر معلوم پڑا کہ انجن کو فیول دینے والے پائپ پر کِلپ کی جگہ تانبے کی تار کو بَل دے کر اُس کو انجیکٹر سے جوڑا گیا تھا یعنی اِتنی لمبی فلائیٹ کو ٹیکنیکل گراؤنڈ سٹاف نے “ جُگاڑ “ لگا کر بھیج دِیا ۔ وُہ طیارہ وہاں ہولڈ کر لِیا گیا ، پی آئی اے کو باقاعدہ لمبا چوڑا جُرمانہ بھی کِیا گیا ۔
دِل میں شدید دُکھ ہے ، ایسا لگتا ہے جیسے میرا کوئی سگا عزیز اِس حادثے میں چلا گیا ہو ، میں یہ پوسٹ نہیں لِکھنا چاہ رہا تھا لیکن آج نہ لِکھتا تو کل تک ہماری قوم کو کوئی نیا “ شغل “ مِل چُکا ہوتا ۔ میرا حکومت سے سوال ہے کہ پی آئی اے جیسے سفید ہاتھی کو کب تک پالیں گے ؟ اگر پرائیوٹائیز نہیں کرنا تو عملہ کب کم کرو گے ؟ دُنیا میں فی جہاز سب سے زیادہ عملہ پی آئی اے کا ہے ۔ اِس میں کب تک ریٹائیرڈ ایئرمارشلز کو اور فضائیہ کے تھکے ہُوئے پائلٹس کو بھرتی کرتے رہو گے ؟ او بھائی کوئی تو جواب دو ، ریاستِ مدینہ کے والی آپ ہی بتاؤ کب اِنصاف ہوگا اور کب ہم عوام کو احساس ہوگا کہ عوام یتیم نہیں کہ اِن “ جُگاڑیوں “ کے ہتھے چڑھی رہے گی ۔

Haroon Malik
he made his intentions clear in the last para. he is seriously against PAF officers (serving/ retired) managing the affairs of PIA and he called them "thakkay hoay" pilot. off course he is forgetting that the golden period of PIA was when it was commanded by air marshal nur khan. the civilians in PIA generally dont like military officials in their institutes because they are generally relatively honest, straight forward people who dont go into dirty politics. i have heard from some retired paf pilots who started commercial flying that their civilian counter parts generally dont like them though they admitted that flying a fighter air craft and a commercial air craft is altogether different.
PIA made some progress under arshad malik but then the courts jumped in and the progress was disrupted. i am sure many will take the advantage of this crash to malign arshad malik and will demand his resignation. remember pakistan has more traitors then patriots in every institute.
 
.
Happened a minute before landing, no water anywhere nearby, idiot planners of the city provided NOCs to builders in exchange for bribes and allowed construction so close to the runway. So no open space available for crash landing. I really doubt that any pilot, no matter how capable, could have done anything.
Allah puchhay in sab haramkhoron say. Including PIA admin, engg, and karachi's building control authorities.
no where is the world i have seen a general public seen soo reckless
people dont want to live near airport but here they r killing each other for a plot
 
.
he made his intentions clear in the last para. he is seriously against PAF officers (serving/ retired) managing the affairs of PIA and he called them "thakkay hoay" pilot. off course he is forgetting that the golden period of PIA was when it was commanded by air marshal nur khan. the civilians in PIA generally dont like military officials in their institutes because they are generally relatively honest, straight forward people who dont go into dirty politics. i have heard from some retired paf pilots who started commercial flying that their civilian counter parts generally dont like them though they admitted that flying a fighter air craft and a commercial air craft is altogether different.
PIA made some progress under arshad malik but then the courts jumped in and the progress was disrupted. i am sure many will take the advantage of this crash to malign arshad malik and will demand his resignation. remember pakistan has more traitors then patriots in every institute.
I know about the para but he also said about the worker jugaro. Pakistanis are known as jugaro in every field that is fact.

And Pia is full with political party people
 
. . . .
Good catch. That's called RAT Ram air turbine. If that's deployed it means he lost power from both engines

RAM Air Turbine means one of two possibilities:

1. Dual engine loss which powers hydraulics. Hydraulics control landing gear and flaps which both failed. If both engines are shut down, hydraulics don’t work.
2. RAT was deployed as pilots were going through their emergency checklist after hydraulic failure. My guess for what happened is this: It is not dual engine failure that caused total hydraulic loss although engines may have failed for other reasons later on. What happened was that when plane hit the runway on 1st aborted landing, bottom of engines scraped the runway. Hydraulic fluid pipes are located on the bottom of the engine where the black skid marks are. Hydraulic fluid started leaking out of the bottom of the engine and caused landing gear and flaps issues. Pilots in their emergency checklist decided to deploy backup system called Ram Air Turbine to fix landing gear and flaps since Ram Air Turbine doesn’t need hydraulics to work. Engines are working fine, no fuel is leaking, it is only hydraulic fluid which is leaking out of the bottom of the engine where the black marks are. The white smoke in the picture with RAT deployed is probably hydraulic fluid leaking out of the bottom of the engine. Total hydraulic loss makes it extremely difficult to control flaps and hence pilots could not control airplane with cockpit inputs and plane crashed since pilots were not able to give it pitch up command without working hydraulics, causing the steep fall on the CCTV video. Plane did not run out of fuel and it explains why there was a huge fireball, since fireball can only happen with a lot of fuel. What it does not explain is why engine blades didn’t have any damage, since engine blades that are not damaged means engines were shut down when plane crashed. It is also difficult to tell whether the plane was falling because of loss of flap control from hydraulic loss or whether it was gliding because it ran out of fuel. If you lose all engine power, then your flight control changes into something called alternate law meaning your plane does not fly using normal physics laws. Hence high angle of attack when both engines have failed helps plane glide farther in alternate law. When you have no thrust, a shallower angle of attack loses altitude more rapidly, so the steeper the descent, the farther you glide (This only applies in alternate law when you lose all engine power, this does not apply to normal plane when engines are working). When you lose all thrust, a steeper angle of attack allows you to lose altitude and lift horizontally (distance) rather than vertically (altitude). If you lose altitude horizontally, then you are not really losing any altitude at all. But this really only works at high altitudes, not near the ground since you need a margin for recovery that you don’t have near the ground. The problem was if you lose altitude, you crash into residential area. If you lose speed, you crash into residential area. It’s lose-lose, in aviation, this is called coffin corner. You need high altitude to trade for more speed and you need high speed to trade for more altitude. If your landing at low speed and low altitude and you suddenly run out of fuel and have dual engine failure near the ground, you don’t have either high speed or high altitude to trade for the other, so you crash if you cannot gain more altitude or more speed. In a normal situation with working engines in conventional law, high angle of attack causes a stall. Even with dual engine failure, it could still be a stall. You cannot tell the difference just by looking at CCTV.
 
Last edited:
.

Pakistan Defence Latest Posts

Pakistan Affairs Latest Posts

Back
Top Bottom