What's new

IRIAF | News and Discussions

. .

رهبر انقلاب کدام دستاورد دفاعی را مصداق عبور از تحریم‌ها عنوان کردند؟
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنرانی تلوزیونی به مناسبت عید سعید قربان، جنگنده آموزشی-رزمی کوثر را یکی از مصادیق توان کشور برای عبور از تحریم‌های دشمنان برشمردند.

13990510000269_Test_PhotoN.jpg


به گزارش خبرنگار دفاعی خبرگزاری فارس، رهبر معظم انقلاب صبح امروز در سخنرانی تلویزیونی به مناسبت عید سعید قربان در بخشی از بیانات‌شان با اشاره به تحریم‌های ثانویه دولت آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کردند: تحریم های ثانویه دشمن موجب شد کسانی در داخل در موارد متعدد، صدها مورد وقتی دیدند دستشان به خارج نمی رسد به فکر بیافتند و در داخل تولید کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بیان داشتند: ما احتیاج داشتیم به هواپیمای جت آموزشی در نیروهای مسلح و به ما نمی فروختند، ما آمدیم هواپیمای جت پیشرفته آموزشی کوثر را در داخل تولید کردیم. اگر به ما هواپیمای جت آموزشی می فروختند، ما امروز تولید جت آموزشی کوثر را در داخل نداشتیم.

جنگنده آموزشی و رزمی «کوثر» که رهبر معظم انقلاب در بیانات‌شان به آن اشاره کردند، از جمله دستاوردهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلحاست که ۳۰ مرداد سال ۱۳۹۷ و به مناسبت روز صنعت دفاعی رونمایی و به بهره‌برداری رسید.

این هواپیما که حاصل پژوهش و تحقیقات جمعی از مختصصان صنعت هوایی کشورمان در مجموعه‌های مختلف نیروهای مسلح و شرکت‌های دانش‌بنیان همکار صنعت دفاعی است، پروژه‌ای در راستای دستیابی به دانش هواپیماهای جت مافوق صوت آموزشی و رزمی است که کلیه مراحل اجرایی خود را در مجموعه هواپیماسازی ایران (هسا) متعلق به وزرات دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و با مشارکت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گذارنده است.

13990510000246_Test_NewPhotoFree.jpg

خط تولید جنگنده کوثر

جنگنده «کوثر» همچنین قدرت پیشرانه خود را از دو دستگاه موتور بومی با نام اوج که نخستین موتور توربوجت ملی ایران است تامین می‌کند که به آن توانایی دستیابی به سقف پرواز ۴۵۰۰۰ پا و حداکثر سرعت ۱.۵ ماخ را می دهد.

13990510000244_Test_NewPhotoFree.jpg

موتور توربوجت ملی اوج

موتور این جنگنده که بنا بر اعلام رسمی توانایی به پرواز در آوردن یک جنگنده تا سقف ۱۰ تن را خواهد داشت، از قدرت نزدیک به ۳۰۰۰ پوند رانش برخوردار است که برای مانوردهی و پایداری در آسمان مناسب است.
از دیگر ویژگی‌های جت آموزشی و رزمی کوثر، استفاده از نمایشگرهای دیجیتالی در کابین خلبان است. این نشانگرها که از نوع کریستال مایع است، علاوه بر نمایش پارامترهای مختلف پرواز مانند سرعت، ارتفاع، موقعیت نسبت به افق، دور موتور و... می تواند برای نشان دادن موقعیت مکانی جنگنده بر روی نقشه به صورت متحرک هوشمند و بدون نیاز به استفاده از روش های قدیمی مسیریابی همچون نقشه خوانی یا GPS دستی مورد بهره برداری قرار گیرد ضمن آنکه هواپیما در بحث ناوبری از سامانه های نسل جدید ناوبری تاکتیکی (TACAN) و ترکیبی (INS/GPS لیزری) بهره می گیرد.

13990510000242_Test_NewPhotoFree.jpg

نمایشگرهای دیجیتالی در کابین جنگنده کوثر

یکی دیگر از ویژگی های جت رزمی کوثر، بهره گیری از رادار پیشرفته و چندمنظوره است که به طور خاص برای این هواپیما توسعه یافته، ضمن آنکه بهره گیری از سامانه های هشدار دهنده راداری (RWR)، شناسایی دوست از دشمن جهت رهگیری هوایی (IFF)، مدیریت سلاح و پردازشگر تسلیحات، پرتابگرهای چف / فلیر، رادیو نسل جدید جهت ارتباط ایمن نیز مورد توجه قرار گرفته است که هریک به صورت بومی طراحی و توسعه پیدا کرده است.

پس از رونمایی جنگنده کوثر در مردادماه ۱۳۹۷، در ۱۲ آبان‌ماه همان سال آیین افتتاح خط تولید و تحویل نخستین فروند تولید شده به نیروی هوایی ارتش در اصفهان برگزار شد و در انتهای آبان‌ماه نیز نخستین بار این جنگنده در نمایشگاه هوایی کیش به اجرای عملیات نمایش هوایی در برابر حاضرین پرداخت و در همان زمان، امیر خلبان نصیرزاده فرمانده نیروی هوایی ارتش در گفتگو با فارس، از تشکیل تیم آکروجت نیروی هوایی ارتش با استفاده از جنگنده کوثر خبر داد.

کمی بعد در رژه ۲۹ فروردین ۱۳۹۸ سالروز ارتش جمهوری اسلامی ایران، این‌بار جنگنده کوثر در محل رژه به اجرای نمایش هوایی پرداخت که مورد توجه بسیاری از ناظران قرار گرفت.

13990510000237_Test_NewPhotoFree.jpg

نمایش هوایی جنگنده کوثر در رژه روز ارتش

13990510000238_Test_NewPhotoFree.jpg

نمایش هوایی جنگنده کوثر در رژه روز ارتش

***********************************
اما آخرین خبر از جنگنده کوثر مربوط به ابتدای تیرماه سال‌جاری است که در ۵ تیر، سه فروند جنگنده آموزشی-رزمی کوثر که در شرکت صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) در اصفهان تولید شده بود، به نیروی هوایی ارتش تحویل داده شد

Summary
10 tone
Feet 45000
Max speed: 1.5 Mach
 
.
I came across an old fashion plane among British bombers on the Web called Avro Vulcan. I was just thinking, Could Iran develop something like this with more modern Design? This One has a delta shape, we could make it look like Russian white swan. Anyway the mentioned bomber :
800px-Avro_Vulcan_XH558_Duxford_Airshow_2012_%287977149648%29.jpg

800px-Avro_Vulcan_Bomber_RAF.JPEG


It was a British bomber equppied with 4 turbojet engines. Iran has Owj engines for instance.

Why we need something like this, there is an obvious reason for it. In order to destroy enemy air defense systems from Long distances also a platform for carrying air launched cruise missiles. It can have internal weapons Bay like Iranian drones carrying smart bombs inside their internal weapons Bay. In regards to manueverability it'd be a disaster but its going to be a bomber after all.

Just Wondering, could we develop something between British Vulcan and Russian white swan?
 
.
I came across an old fashion plane among British bombers on the Web called Avro Vulcan. I was just thinking, Could Iran develop something like this with more modern Design? This One has a delta shape, we could make it look like Russian white swan. Anyway the mentioned bomber :
800px-Avro_Vulcan_XH558_Duxford_Airshow_2012_%287977149648%29.jpg

800px-Avro_Vulcan_Bomber_RAF.JPEG


It was a British bomber equppied with 4 turbojet engines. Iran has Owj engines for instance.

Why we need something like this, there is an obvious reason for it. In order to destroy enemy air defense systems from Long distances also a platform for carrying air launched cruise missiles. It can have internal weapons Bay like Iranian drones carrying smart bombs inside their internal weapons Bay. In regards to manueverability it'd be a disaster but its going to be a bomber after all.

Just Wondering, could we develop something between British Vulcan and Russian white swan?
No need in my opinion, too expensive and GLCM can do everything that it can.
 
.
I came across an old fashion plane among British bombers on the Web called Avro Vulcan. I was just thinking, Could Iran develop something like this with more modern Design? This One has a delta shape, we could make it look like Russian white swan. Anyway the mentioned bomber :
800px-Avro_Vulcan_XH558_Duxford_Airshow_2012_%287977149648%29.jpg

800px-Avro_Vulcan_Bomber_RAF.JPEG


It was a British bomber equppied with 4 turbojet engines. Iran has Owj engines for instance.

Why we need something like this, there is an obvious reason for it. In order to destroy enemy air defense systems from Long distances also a platform for carrying air launched cruise missiles. It can have internal weapons Bay like Iranian drones carrying smart bombs inside their internal weapons Bay. In regards to manueverability it'd be a disaster but its going to be a bomber after all.

Just Wondering, could we develop something between British Vulcan and Russian white swan?

Manned platforms for simple bombing missions are obsolete. Better to build a 4 engine RQ-170 high altitude bomber that can drop low RCS glide bombs or cruise missiles.

Such a platform needs to absorb radar and be fast in order to quickly penetrate airspace (Mach 2+).

That should be future of Iranian bombers
 
.
Manned platforms for simple bombing missions are obsolete. Better to build a 4 engine RQ-170 high altitude bomber that can drop low RCS glide bombs or cruise missiles.

Such a platform needs to absorb radar and be fast in order to quickly penetrate airspace (Mach 2+).

That should be future of Iranian bombers
Its a good idea.

Just to add few points, drones cannot carry that much. Though they are good for penetrating enemy airspace.
Drones can be easily jammed, especially when they enter enemy airspace.

However, Owj engine is not enough and it rquires upgrade especially in Terms of Performance it's not powerful enough for this mission. Currently every Owj engine has a maximum thrust of 3500 lbf dry. It must be at least 12000 lbf dry in order to fulfill the mission for a bombing class of planes.
 
.
Its a good idea.

Just to add few points, drones cannot carry that much. Though they are good for penetrating enemy airspace.
Drones can be easily jammed, especially when they enter enemy airspace.

However, Owj engine is not enough and it rquires upgrade especially in Terms of Performance it's not powerful enough for this mission. Currently every Owj engine has a maximum thrust of 3500 lbf dry. It must be at least 12000 lbf dry in order to fulfill the mission for a bombing class of planes.

1) Drones can carry as much as a manned bomber it all depends on size. If US wanted they can build a pilotless B-2 bomber.

2) Drones cannot be “easily jammed”, if that were the case countries wouldn’t build them. You have this warped notion once a plane enters a countries airspace some magical device activates that jams them. It doesn’t work like that. To jam a drone you would need the drone to enter a significantly developed EW/ECW sphere. These spheres suffer from limited range. See Russia and Iranian jamming GPS signals in Syria and Iran for examples.

A high altitude bomber dropping 200-700KM cruise missiles would never be getting within EW/ECW kill spheres. And a high altitude bomber is very hard to jam at 60,000-70,000 feet. Such a drone would be more autonomous as time passes (future iterations) and rely less on operator.

3) You are correct OWJ engine shouldn’t be used in bombers. You need a engine that can go supersonic AND supercruise in order to escape threats.

Knowing Iran they shy away from high tech solutions so they might build a more “disposable” version with lower cost.

Nonetheless, a supersonic fly wing high altitude bomber even 1/4 size of B-2 would be a huge strategic asset for Iran. Employed in squadrons they can “finish” off an enemy after a BM salvo.
 
.
1) Drones can carry as much as a manned bomber it all depends on size. If US wanted they can build a pilotless B-2 bomber.

2) Drones cannot be “easily jammed”, if that were the case countries wouldn’t build them. You have this warped notion once a plane enters a countries airspace some magical device activates that jams them. It doesn’t work like that. To jam a drone you would need the drone to enter a significantly developed EW/ECW sphere. These spheres suffer from limited range. See Russia and Iranian jamming GPS signals in Syria and Iran for examples.

A high altitude bomber dropping 200-700KM cruise missiles would never be getting within EW/ECW kill spheres. And a high altitude bomber is very hard to jam at 60,000-70,000 feet. Such a drone would be more autonomous as time passes (future iterations) and rely less on operator.

3) You are correct OWJ engine shouldn’t be used in bombers. You need a engine that can go supersonic AND supercruise in order to escape threats.

Knowing Iran they shy away from high tech solutions so they might build a more “disposable” version with lower cost.

Nonetheless, a supersonic fly wing high altitude bomber even 1/4 size of B-2 would be a huge strategic asset for Iran. Employed in squadrons they can “finish” off an enemy after a BM salvo.

The navy is building I believe a supersonic (or subsonic?) reconnaissance drone that may carry payloads.
 
.
Looking at the flight speed, Shahed 191 is close to being supersonic based on only Tolou engine.
No official specifications yet.
...
 
. . . . . .
Back
Top Bottom