What's new

Bangladesh Air Force

Defence Technology of Bangladesh-DTB

বাংলাদেশ বিমানবাহিনীর জন্য চীনে নির্মিত Shaanxi Y-8 AEW&C has been cancelled বিমান কেনার কথা থাকলেও শেষ মুহুর্তে বিমানবাহিনী তা বাতিল করতে যাচ্ছে। এর কারন হিসেবে বিভিন্ন সীমাবদ্ধতার কথা জানা গেছে।

এখন চীনের বদলে বিমানবাহিনী স্পেনে নির্মিত instead Spanish manufactured CASA CN-295 AEW&C অথবা মার্কিন যুক্তরাষ্ট্রে নির্মিত or Lockheed C-130 AEW&C কিনবে বলে শোনা যাচ্ছে।

চীনা বিমানের সীমাবদ্ধতার কথা যদি বলা হয় তাইলে বলা যায় এর রাডারের রেডিয়াস এবং রেঞ্জ।চীনের নির্মিত Y-8 বিমানে যে রাডার ব্যবহার করা হয়েছে তা ৩০০ ডিগ্রি কাভার দিতে সক্ষম এবং রেঞ্জ ৩০০ কিমি।এছাড়া এটি বাদ যাওয়ার অন্যতম কারন পাইলটদের চাইনিজ জিনিসের প্রতি অনীহা।

অন্যদিকে CASA CN-295 AEW&C অথবা C-130 AEW&C বিমানের কাভারেজ ৩৬০ ডিগ্রি এবং রেঞ্জ ভার্সন ও রাডার অনুসারে ৫০০ কিমি পর্যন্ত। এছাড়া বাংলাদেশ বিমানবাহিনী চাইনিজ পরিবহন বিমান ব্যবহার করে নি,তাছাড়া AEW&C বেশ sophisticated জিনিস।তাই বুঝেশুঝে কেনা হচ্ছে।

অনেকে আমাদের প্রশ্ন করেছেন AEW&C কি এবং এর কাজ কি?

AEW&C মানে Airborne Early Warning & Control. এক কথায় "উড়ন্ত রাডার"।এই সিস্টেমে একটি বিমানের উপর রাডার মাউন্টেন থাকে।এটি যেকোন এরিয়াল সাসপেক্ট বা সম্ভাব্য শত্রু বিমান নির্নয় ও তা বিনাশ করার ব্যবস্থা করে থাকে।

এখন এর ব্যবহার এবং বাংলাদেশের জন্য কতটুকু উপযুক্ত তা যদি জানতে চান তাহলে শুনুন-

সাধারনত যেকোন আকাশসীমায় যুদ্ধবিমান এবং অন্যান্য সামরিক আকাশযান ডিটেক্ট করার কাজ রাডারের।কিন্তু আপনার শত্রুর হাতে যদি Anti-Radiation Missile (ARM) থাকে তাহলে অনেক দুর থেকেই আপনার রাডার ধ্বংস বা জ্যামিং সিস্টেমের মাধ্যমে অকার্যকর করে দিতে পারে।এক্ষেত্রে AEW&C বিমানের অবস্থান,গতিবিধি নিকটস্থ বেইসে জানালে এয়ারডিফেন্স আর্টিলারী, SAM বা ইন্টারসেপ্টর ফাইটার ব্যবস্থা নিতে পারবে।

এছাড়া গ্রাউন্ড ফোর্সের যদি এয়ার সাপোর্টের দরকার হয় সেই হিসেবে গ্রাউন্ড ফোর্স এবং গ্রাউন্ড এট্যাক জেটের মধ্যে "ভায়া" হিসেবে কাজ করে AEW&C

নৌবাহিনীর ক্ষেত্রে যদি শত্রু বিমান,জাহাজ আসে তাহলে নেভি শিপ,সাবমেরিন এবং কোস্টাল ডিফেন্স সিস্টেমকে সব তথ্য সরবরাহ করবে AEW&C.

তবে যদি ব্যক্তিগত মতামতের কথা জিজ্ঞাসা করেন তাহলে CASA CN-295 AEW&C কেই এগিয়ে রাখা যায়।কারন বাংলাদেশ আর্মি এভিয়েশন already এই বিমান ব্যবহার করবে।তবে এই বিমানের রাডার ইজরাইলের নির্মিত।যদি ইজরাইলী রাডার নেয় তাইলে কোন থার্ড পার্টি বা অন্য দেশ থেকে কিনে ব্যবহার করতে হবে।

C-130 AEW&C. as the are on old airframes, chances are slim এর সম্ভাবনা কম।যদি কিনে তাহলে লেটেস্ট মডেলের বদলে পুরানো এয়ারফ্রেম ব্যবহার করবে।

21272659_1460912733997155_5941994766207704622_n.jpg


View attachment 422974

the first 2 reasons are unreasonable. why chose KJ-200 if you they want 360 coverage and longer range. they could have chosen KJ-500. KJ-500 specs are below,

http://www.deagel.com/Support-Aircraft/KJ-500_a002124002.aspx

KJ-500 radar offers 360 coverage with a max detection range of 470km. the radar is Chinese made so no reason to go for israeli made radar with a third party deal. as for performance and reliability; I think Chinese systems are more than enough for our air force. rather than going for much more expensive western equipment these can be procured. PAF is a foreign customer of ZDK-03 which was developed into much more capable KJ-500.
why do the BAF pilots look down on Chinese equipment is beyond my understanding, when even the US is concerned of their technological advancement.
IMO, there is some political influence behind this change of mind!!!
:what::what:

Defence Technology of Bangladesh-DTB

বাংলাদেশ বিমানবাহিনীর জন্য চীনে নির্মিত Shaanxi Y-8 AEW&C has been cancelled বিমান কেনার কথা থাকলেও শেষ মুহুর্তে বিমানবাহিনী তা বাতিল করতে যাচ্ছে। এর কারন হিসেবে বিভিন্ন সীমাবদ্ধতার কথা জানা গেছে।

এখন চীনের বদলে বিমানবাহিনী স্পেনে নির্মিত instead Spanish manufactured CASA CN-295 AEW&C অথবা মার্কিন যুক্তরাষ্ট্রে নির্মিত or Lockheed C-130 AEW&C কিনবে বলে শোনা যাচ্ছে।

চীনা বিমানের সীমাবদ্ধতার কথা যদি বলা হয় তাইলে বলা যায় এর রাডারের রেডিয়াস এবং রেঞ্জ।চীনের নির্মিত Y-8 বিমানে যে রাডার ব্যবহার করা হয়েছে তা ৩০০ ডিগ্রি কাভার দিতে সক্ষম এবং রেঞ্জ ৩০০ কিমি।এছাড়া এটি বাদ যাওয়ার অন্যতম কারন পাইলটদের চাইনিজ জিনিসের প্রতি অনীহা।

অন্যদিকে CASA CN-295 AEW&C অথবা C-130 AEW&C বিমানের কাভারেজ ৩৬০ ডিগ্রি এবং রেঞ্জ ভার্সন ও রাডার অনুসারে ৫০০ কিমি পর্যন্ত। এছাড়া বাংলাদেশ বিমানবাহিনী চাইনিজ পরিবহন বিমান ব্যবহার করে নি,তাছাড়া AEW&C বেশ sophisticated জিনিস।তাই বুঝেশুঝে কেনা হচ্ছে।

অনেকে আমাদের প্রশ্ন করেছেন AEW&C কি এবং এর কাজ কি?

AEW&C মানে Airborne Early Warning & Control. এক কথায় "উড়ন্ত রাডার"।এই সিস্টেমে একটি বিমানের উপর রাডার মাউন্টেন থাকে।এটি যেকোন এরিয়াল সাসপেক্ট বা সম্ভাব্য শত্রু বিমান নির্নয় ও তা বিনাশ করার ব্যবস্থা করে থাকে।

এখন এর ব্যবহার এবং বাংলাদেশের জন্য কতটুকু উপযুক্ত তা যদি জানতে চান তাহলে শুনুন-

সাধারনত যেকোন আকাশসীমায় যুদ্ধবিমান এবং অন্যান্য সামরিক আকাশযান ডিটেক্ট করার কাজ রাডারের।কিন্তু আপনার শত্রুর হাতে যদি Anti-Radiation Missile (ARM) থাকে তাহলে অনেক দুর থেকেই আপনার রাডার ধ্বংস বা জ্যামিং সিস্টেমের মাধ্যমে অকার্যকর করে দিতে পারে।এক্ষেত্রে AEW&C বিমানের অবস্থান,গতিবিধি নিকটস্থ বেইসে জানালে এয়ারডিফেন্স আর্টিলারী, SAM বা ইন্টারসেপ্টর ফাইটার ব্যবস্থা নিতে পারবে।

এছাড়া গ্রাউন্ড ফোর্সের যদি এয়ার সাপোর্টের দরকার হয় সেই হিসেবে গ্রাউন্ড ফোর্স এবং গ্রাউন্ড এট্যাক জেটের মধ্যে "ভায়া" হিসেবে কাজ করে AEW&C

নৌবাহিনীর ক্ষেত্রে যদি শত্রু বিমান,জাহাজ আসে তাহলে নেভি শিপ,সাবমেরিন এবং কোস্টাল ডিফেন্স সিস্টেমকে সব তথ্য সরবরাহ করবে AEW&C.

তবে যদি ব্যক্তিগত মতামতের কথা জিজ্ঞাসা করেন তাহলে CASA CN-295 AEW&C কেই এগিয়ে রাখা যায়।কারন বাংলাদেশ আর্মি এভিয়েশন already এই বিমান ব্যবহার করবে।তবে এই বিমানের রাডার ইজরাইলের নির্মিত।যদি ইজরাইলী রাডার নেয় তাইলে কোন থার্ড পার্টি বা অন্য দেশ থেকে কিনে ব্যবহার করতে হবে।

C-130 AEW&C. as the are on old airframes, chances are slim এর সম্ভাবনা কম।যদি কিনে তাহলে লেটেস্ট মডেলের বদলে পুরানো এয়ারফ্রেম ব্যবহার করবে।

21272659_1460912733997155_5941994766207704622_n.jpg


View attachment 422974

the first 2 reasons are unreasonable. why chose KJ-200 if you they want 360 coverage and longer range. they could have chosen KJ-500. KJ-500 specs are below,

http://www.deagel.com/Support-Aircraft/KJ-500_a002124002.aspx

KJ-500 radar offers 360 coverage with a max detection range of 470km. the radar is Chinese made so no reason to go for israeli made radar with a third party deal. as for performance and reliability; I think Chinese systems are more than enough for our air force. rather than going for much more expensive western equipment these can be procured. PAF is a foreign customer of ZDK-03 which was developed into much more capable KJ-500.
why do the BAF pilots look down on Chinese equipment is beyond my understanding, when even the US is concerned of their technological advancement.
IMO, there is some political influence behind this change of mind!!!
:what::what:
 
.
the first 2 reasons are unreasonable. why chose KJ-200 if you they want 360 coverage and longer range. they could have chosen KJ-500. KJ-500 specs are below.
IMO, there is some political influence behind this change of mind!!!
:what::what:
That's also my gut feeling,let's wait and see what the final decision stands.
:-):-):-):-):-)
 
.
we are shifting too much on the EU USA things if ever there is a situation then good luck we are screwed :)
 
.
why do the BAF pilots look down on Chinese equipment is beyond my understanding
Because more Bengali pilots died flying their death coffins than any other did. Lmao

But Chinese manufacturing has improved a lot since then. But still common platforms should be bought.
 
.
Because more Bengali pilots died flying their death coffins than any other did. Lmao

But Chinese manufacturing has improved a lot since then. But still common platforms should be bought.

Yes, I understand your point. But, that was maybe 2 decades ago! since, then Chinese technology and manufacturing quality has come a long way. and right now the overall quality of Chinese defense products is not something to be looked down on!!

As for common platform; the procurement of CASA-295 for BA triggers the AEW&C version procurement for BAF. I have no qualms with that. It is a good choice, but my problem is with third party deal for Israeli radar. Maybe, that can be fixed by getting the radar from China or Russia to custom fix on the C-295!!!
 
Last edited:
.
Yes, I understand your point. But, that was maybe 2 decades ago! since, then Chinese technology and manufacturing quality has come a long way. and right now the overall quality of Chinese defense products is not something to be looked down on!!

As for common platform; the procurement of CASA-295 for BA triggers the AEW&C version procurement for BAF. I have no qualms with that. It is a good choice, but my problem is with third party deal for Israeli radar. Maybe, that can be fixed by getting the radar from China or Russia to custom fix on the C-295!!!
Why you're so butt hurt about Israeli radar? We already use weapons that had their basis designed in Israel or by Israeli engineers.
 
.
Why you're so butt hurt about Israeli radar? We already use weapons that had their basis designed in Israel or by Israeli engineers.


It is better to buy from China who are not dependent on anyone else for permission to sell.

China is a trusted friend and in times of war can not be bullied by others.

I would go all Chinese personally. If it's good enough for them it's good enough for us.

Western platforms comes with strings that would inhibit operational freedom thus compromise BD sovereignty
 
.
Why you're so butt hurt about Israeli radar? We already use weapons that had their basis designed in Israel or by Israeli engineers.

If we can buy it directly from the manufacturer then we should. But for Israel products we have to include third party deal. thus the deal becomes more expensive and complex in the process. and it also comes with so many strings attached!
If BAF really wants Israeli radar it should make a direct deal with Israel. that's all I'm saying.
and as for being butt hurt which I'm really not it comes from a distrust of Israeli people. not because of the longstanding Muslim World vs Israel saga but personal experiences of meeting and interacting with several Israel nationals!!!:coffee:
 
.
If we can buy it directly from the manufacturer then we should. But for Israel products we have to include third party deal. thus the deal becomes more expensive and complex in the process. and it also comes with so many strings attached!
If BAF really wants Israeli radar it should make a direct deal with Israel. that's all I'm saying.
and as for being butt hurt which I'm really not it comes from a distrust of Israeli people. not because of the longstanding Muslim World vs Israel saga but personal experiences of meeting and interacting with several Israel nationals!!!:coffee:
I get you. Well personally I think even if we go with western awec... we would employ Chinese radars some of which has israeli tech in it without any problem. We first need to get that aircraft sans radar. Idk if such a deal is possible. I don't think China would be willing to sell radar like that. Or Spain the aircraft.

It is better to buy from China who are not dependent on anyone else for permission to sell.

China is a trusted friend and in times of war can not be bullied by others.

I would go all Chinese personally. If it's good enough for them it's good enough for us.

Western platforms comes with strings that would inhibit operational freedom thus compromise BD sovereignty
Well yeah because they can carbon copy literally anything on earth they can get their hands on.

China is playing with Burma in the rohynga crisis. I wonder which side they choose if a conflict arises. Most probably us but then you never know.

If we are going for that casa something aircraft with Chinese radars. I have no objection as it helps with ease of maintenance.

Bd should above all start investing in different R&D to produce these in house further increasing our strength in sovereignty.
In war situation country that has to import their weapons will lag behind significantly.
 
.
Without doubt the indigenous capacity is the way to proceed.

BD has made some moves in this direction however in my opinion not anything of any substance.

In terms of rohingya, our national interest will never 100% align with others. We have to do what is right for us.

BD needs to a take an aggressive posture and fully be prepared to go inside Burma to secure a safe zone if necessary.

World powers would not bat an eyelid.
 
.
Have anyone seen the latest video where Bangladeshi mig 29 are doing tail slide, pugachev cobras and other manoeuvres in skies of Bangladesh? Plus it's being done in high altitude and hard to observe without dslr camera or aid of optics.
Video was posted in bd military group in Facebook
 
.
CN-295 AEW is a gorgeous airplane.

But I wonder about the compatibility of this with any potential SU-30 and J-10 platforms.

I wish Bangladesh would take a good look at the Gripen. Although access to Western BVR missiles would be a problem.
 
.
CN-295 AEW is a gorgeous airplane.

But I wonder about the compatibility of this with any potential SU-30 and J-10 platforms.

I wish Bangladesh would take a good look at the Gripen. Although access to Western BVR missiles would be a problem.
One airforce officer states that f-16 is still under consideration and that airforce officers are divided on choice of j-10 or f-16
 
. . .

Pakistan Affairs Latest Posts

Back
Top Bottom