What's new

Bangladesh Air Force

If true then why 3 types? It makes no sense.

Either Mig-35 with -29 upgrade and JF-17 OR

J-10B with SU-30SME.

Those 2 combinations would make the most sense no? At least from the engine commonlality persepctive.
 
. .
Good for you. Now enjoy the pictures and evidence already posted you ingrate.

http://madrasregiment.org/indopak1971.htm

Middle finger to all the worthless ingrates that hit thanks to you too :nana:

Posted and already busted. Those Madrasis were batmaning in Punjab and Rajasthan, not East Pakistan.

Defence Technology of Bangladesh-DTB
2 July at 11:11 ·
Ok guy's...... Let's make it clear.

গত কিছুদিন আগে আমরা আপনাদের একটা সারপ্রাইজ all were told about a few Surprises পাওয়ার সম্ভাবনার কথা জানিয়েছিলাম এবং বলেছিলাম এটা হয়তো আপনাদের ভালো লাগবে না আবার খারাপও লাগবে না......সেটা আপনাদের অনুরোধের ভিত্তিতে আজ clear করা হচ্ছে। ★তবে এই নিউজ এখনো news is yet NOT authentic না★

বাংলাদেশ সসস্ত্রবাহিনীর এক কর্মকর্তার বরাত দিয়ে জানা গেছে "বাংলাদেশ বিমানবাহিনীর জন্য ১ স্কোয়াড্রন 1 x squadron of CAC FC-1/PAC JF-17 block-3 could be procured কেনা হতে পারে"। যদিও Block-3 not yet produced এখনো প্রোডাকশনে যায় নি তবে production may start by year end এই বছরের শেষ দিকে প্রোডাকশনে যাবে বলে ধারনা করা হচ্ছে।

যদিও এটার সত্যতা নিয়ে বেশ সন্দেহ আছে...doubtful about the truth .কারন আপনি যদি চীন থেকে এই বিমান অর্ডার দেন তাহলেও এই বিমান Manufactured by করবে Pakistan Aeronautical Center (PAC).কারন JF-17 এর প্রোডাকশন লাইন কেবল পাকিস্তানে আছে। চীন এই প্রোজেক্টে সাহায্য করলেও নিজেদের বিমানবাহিনীর জন্য এই বিমান ব্যবহার করে না।

এছাড়া বাংলাদেশের সাথে পাকিস্তানের বর্তমান শীতল due to cold diplomatic relations কূটনীতিক সম্পর্ক এই ডিলের অন্তরায়। বর্তমান আওয়ামীলীগ সরকারের আমলে পাকিস্তানের সাথে বাংলাদেশের সম্পর্ক মোটেও ভালো না।সেই হিসাবে এই দুই দেশের মধ্যে মাল্টিমিলিয়ন even thinking about this multi billion $ project could be foolish ডলারের ডিফেন্স ডিল হওয়ার কথা চিন্তা করাটাও বোকামি বলে আমরা মনে করি।তবে কোন কারনে যদি কেনা হয় তাহলে আওয়ামীলীগ সরকার বিতর্কিত হবে এবং আমাদের জানামতে জাতীয় নির্বাচনের আগে এত বড় ভুল আওয়ামীলীগ সরকার করবে না। However, due to the cold relations between Awami League Government and Pakistan, it may not be feasible.

আরেকটা কথা শোনা গেছে যে যদি কোন কারনে বা দূর্ঘটনাবশত বাংলাদেশ JF-17 Block-3 কিনে তাইলে বাংলাদেশ ২০২২ এর আগে J-10 যুদ্ধবিমান কিনবে না।

আর সারপ্রাইজটা হলো "আমরা একটা another unconfirmed reports states that পেয়েছি যাতে কয়েকজন দাবি করছেন বাংলাদেশ Bangladesh may procure both JF-17 and এবং J-10 দুইটাই কিনবে।যদি JF-17 will be কেনা হয় তাইলে এটার জন্য আলাদা স্কোয়াড্রন খোলা হবে এবং for replacing F-7 ফ্লিটকে J-10B এর বদলে সর্বাধুনিক J-10C দিয়ে রিপ্লেস করা হবে যা এখনো প্রোডাকশনে যায়নি এবং J-10C wont go into production before 2019 ২০১৯ এর আগে প্রোডাকশনে যাবে না"

তবে JF-17 যদি কেনা হয় তাইলে ONLY Block-3 should be procured, ব্যতীত অন্য কোন ভার্সন এমনকি NOT even Block-2 কেনাও উচিৎ না।

আর আমার এই কথাটা আপনাদের কাছে খারাপ লাগলেও লাগতে পারে কিন্তু কথাটা আসলেই সত্য " JF-17 Block-2's RADAR ,AVIONICS AND PAYLOAD worse than এর রাডার, এভিয়োনিক্স এবং পেলোড ভারতের নির্মিত Indian HAL Tejas থেকেও খারাপ।HAL Tejas একটা সংকর (
FACE_WITH_COLON_THREE.png
:3) বিমান হলেও এর রাডার, এভিয়োনিক্স, পেলোড, আর্মামেন্ট JF-17 থেকে ভালো। আর RADAR CROSS SECTION রাডার ক্রস সেকশনের কথা যদি আমরা বলি তাইলে in JF-17 এ 0% composite materials কম্পোজিট ম্যাটেরিয়াল ইউজ করা হয়েছে যার ফলে এই রাডার ক্রস সেকশন J-10B এবং HAL Tejas থেকেও বেশি"

2666.png
♦বি.দ্র- আমরা যে নিউজ পেয়েছি তা এখনো NOT Authentic না।তবে আমাদের পাওয়া নিউজ যদি সত্য হয় তাইলে আমাদের বিমানবাহিনীতে BAF will induct ১২ টি 12 X SU-30 SME, ১৬ টি 16 X FC-1 Block-3 এবং and ৩২ টির মত 32 x J-10C ফাইটার থাকবে।

কনফার্ম নিউজ পেলে জানানো হবে। Once news are confirmed we will post the news.

These pages will keep sensationalizing the issue.

BAF urgently needs new aircraft to raise new squadrons as well as replace the aging fighters. PAC will be occupied with PAF's own demand for JF-17 Block III and there is no chance of BAF procuring block II. The same is true for J-10C since CAC will be busy in supplying PLAAF for some years. Perhaps, we may see J-10C coming in later years but the first batches will surely be J-10B.
 
.
Defence Technology of Bangladesh-DTB
1 hr ·
বাংলাদেশ বিমানবাহিনী তাদের "বঙ্গবন্ধু এয়ারফোর্স বেইস" এর জন্য নতুন a new tender has been floated for purchase of Surveillance Radar কেনার দরপত্র আহ্বান করেছে....

টেন্ডার লিংক-http://www.dgdp.gov.bd/dgdp/AP_TEN/s_doc/1235.pdf
19702487_1404254146329681_8895288566071284152_n.jpg
 
Last edited:
.
World Military News In Bangla - বাংলাতে বিশ্বের সামরিক খবর
19 hrs ·
আসুন দেখে নেই সারা দেশে আমাদের বিমানবাহিনীর ঘাঁটি গুলো। সারা দেশে বিমানবাহিনীর মোট ১৩ টি ঘাঁটি রয়েছে.......
১."বাশার বিমানবাহিনী ঘাঁটি" পুরাতন বিমানবন্দর ঢাকা।

২."কক্সবাজার বিমানবাহিনী ঘাঁটি" কক্সবাজার জেলা।

৩."বঙ্গবন্ধু বিমানবাহিনী ঘাঁটি" ঢাকা

৪."বীরশ্রেষ্ঠ মতিউর রহমান বিমানবাহিনী ঘাঁটি"
যশোর।

৫."জহুরুল বিমানবাহিনী ঘাঁটি" চট্টগ্রাম।

৬."বাংলাদেশ বিমানবাহিনী ঘাঁটি" টাঙ্গাইল।

৭."বাংলাদেশ বিমানবাহিনী রাডার ইউনিট" বগুড়া।

৮."বাংলাদেশ বিমানবাহিনী রাডার ইউনিট"মৈালভিবাজার।

৯."বাংলাদেশ বিমানবাহিনী কেয়ার এবং
মেইন্টনেন্স ইউনিট" মৈালভিবাজার।

১০."বাংলাদেশ বিমানবাহিনী রিক্রুটড এন্ড ট্রেইনিং
স্কুল"মৈালভিবাজার।

১১."৪১ স্কোয়াড্রন" গাজিপুর।

১২.২০৩ মেইন্টনেন্স ইউনিট গাজিপুর।

১৩."বাংলাদেশ বিমানবাহিনী কেয়ার এবং
মেইন্টনেন্স ইউনিট" লালমনিরহাট
19657284_1716178585352941_1319441360385853802_n.jpg
 
.
Bangladesh is already using K-8W..... people do not need to know that the "W"-version has production line only in Pakistan.... nobody actually saw the aircraft fly from Pakistan..... thought the Indians know this and they panicked..... someone even initiated some problems in Rakhaine after we got our K-8Ws flying over Myanmar territory.....

anyway, "Chinese-made" FC-1 (not as JF-17) can be marketed here, no issues....
the main point would be, whether the JF-17 is good enough for our requirements....
Tejas doesn't even come in the scene, since we aren't considering it.... so, whether JF-17 is equal to Tejas is not even a discussion.... discussion can be done on what other options would we have to FC-1/JF-17.... would we get ToT for that?..... if not, no point discussing it even..... theoretical discussion is not beneficial....

BAF is going for local production in the coming days..... so, any partner willing to provide ToT would get priority.....

from engine commonality perspective, Klimov and NPO Saturn are both Russian companies....
if one can be acquired, so can be the other....
 
.
Bangladesh is already using K-8W..... people do not need to know that the "W"-version has production line only in Pakistan.... nobody actually saw the aircraft fly from Pakistan..... thought the Indians know this and they panicked..... someone even initiated some problems in Rakhaine after we got our K-8Ws flying over Myanmar territory.....

anyway, "Chinese-made" FC-1 (not as JF-17) can be marketed here, no issues....
the main point would be, whether the JF-17 is good enough for our requirements....
Tejas doesn't even come in the scene, since we aren't considering it.... so, whether JF-17 is equal to Tejas is not even a discussion.... discussion can be done on what other options would we have to FC-1/JF-17.... would we get ToT for that?..... if not, no point discussing it even..... theoretical discussion is not beneficial....

BAF is going for local production in the coming days..... so, any partner willing to provide ToT would get priority.....

from engine commonality perspective, Klimov and NPO Saturn are both Russian companies....
if one can be acquired, so can be the other....
Chasing tot deals for a mediocre (based on our requirement) 100 or so fighters is not economically practical option.
 
.
Bangladesh is already using K-8W..... people do not need to know that the "W"-version has production line only in Pakistan.... nobody actually saw the aircraft fly from Pakistan..... thought the Indians know this and they panicked..... someone even initiated some problems in Rakhaine after we got our K-8Ws flying over Myanmar territory.....

anyway, "Chinese-made" FC-1 (not as JF-17) can be marketed here, no issues....
the main point would be, whether the JF-17 is good enough for our requirements....
Tejas doesn't even come in the scene, since we aren't considering it.... so, whether JF-17 is equal to Tejas is not even a discussion.... discussion can be done on what other options would we have to FC-1/JF-17.... would we get ToT for that?..... if not, no point discussing it even..... theoretical discussion is not beneficial....

BAF is going for local production in the coming days..... so, any partner willing to provide ToT would get priority.....

from engine commonality perspective, Klimov and NPO Saturn are both Russian companies....
if one can be acquired, so can be the other....

JF 17 isn't an option or on consideration. It never was & it never will be. If China don't sell us J 10 they may also say good buy to many future major defence deals which would surely had gone their way. Military top brass don't suffer unreliable partners for that matter, nor the Chinese are about letting down their allies.
 
.
Chasing tot deals for a mediocre (based on our requirement) 100 or so fighters is not economically practical option.
JF 17 isn't an option or on consideration. It never was & it never will be.

great!.... good to know such definitive answers from your side.....
and I'm sure you have an alternative fighter that we can produce......
and I'm also sure that you won't argue against producing fighter aircraft in Bangladesh within the next decade or so....
 
.
great!.... good to know such definitive answers from your side.....
and I'm sure you have an alternative fighter that we can produce......
and I'm also sure that you won't argue against producing fighter aircraft in Bangladesh within the next decade or so....
If such a fighter is planned. Nothing advance within 2030. Maybe a program will start within this year's and if it thus our squadron count will increase too.

There is a possibility to acquire tech for j-31 to be future proof.
 
.
great!.... good to know such definitive answers from your side.....
and I'm sure you have an alternative fighter that we can produce......
and I'm also sure that you won't argue against producing fighter aircraft in Bangladesh within the next decade or so....
First try to offer some courses on composite materials and nano technology in the universities. 2nd try to produce some of those materials. I think those are harder than actually producing an aircraft.
 
.
There will likely be no TOT of anything military aviation related. Buy 2 or 3 squadrons of a modern multirole and associated munitions. And continue to improve the economy and infrastructure. And practice good diplomacy on the global stage. These should be the realistic goals.
 
.
First try to offer some courses on composite materials and nano technology in the universities. 2nd try to produce some of those materials. I think those are harder than actually producing an aircraft.
BUET and related uni must be teaching about composite materials? No?

Such industry capability should be attained before even thinking about modern high performance jet fighters to be indigenously built.
I agree.
 
.
First try to offer some courses on composite materials and nano technology in the universities. 2nd try to produce some of those materials. I think those are harder than actually producing an aircraft.

hmm..... do you have to invent the process to make bread in order to eat bread?

almost every country in the world currently uses carbon fiber, but only a handful control the technology to make it.... does that mean that before you can invent your own carbon-fiber process you stop using it altogether?

if your purpose of bringing up this issue is to prove that Bangladesh cannot possibly be thinking of manufacturing aircraft, then this is an agenda that I am not at all aligned with, unfortunately.....
 
.
hmm..... do you have to invent the process to make bread in order to eat bread?

almost every country in the world currently uses carbon fiber, but only a handful control the technology to make it.... does that mean that before you can invent your own carbon-fiber process you stop using it altogether?

if your purpose of bringing up this issue is to prove that Bangladesh cannot possibly be thinking of manufacturing aircraft, then this is an agenda that I am not at all aligned with, unfortunately.....

No you dont need to know how to make a bread to eat it, so you dont need to know making a plane to fly it. But you certainly need to know how to make a bread and ingredients if you want to use it as input for a different product.
Every country which produces aircraft from scratch can make their own carbon fiber. Trust me on this.
 
.

Latest posts

Back
Top Bottom